Om de brandstofefficiency verder te optimaliseren, introduceert Volvo Trucks de Volvo FH met I-Save. De combinatie van de nieuwe D13TC-motor met verbeterde brandstofbesparende functies zorgt voor een oplossing die de brandstofkosten met maximaal 7% verlaagt zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen.
De vraag naar vervoer neemt overal in Europa toe. Vervoerders blijven echter geconfronteerd worden met stijgende dieselprijzen die de winstgevendheid onder druk zetten. “De Volvo FH met I-Save is ons antwoord op deze uitdaging. Het is een complete oplossing waarin onze nieuwste technologieën worden gecombineerd om het brandstofverbruik op de lange afstanden aanzienlijk te verminderen. En dit zonder concessies te doen aan de rijeigenschappen”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.
De kern van de Volvo FH met I-Save is de nieuwe, moderne D13TC. Deze motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De D13TC-motor produceert tot 300 Nm extra koppel, wat inhoudt dat er minder toeren en brandstof nodig zijn om een constante snelheid aan te houden in het snelwegverkeer.
Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer de nieuwe efficiënte achterassen en een verbeterd I-See-systeem op basis van kaarten dat hellingen verderop in de route analyseert en het rij- en schakelgedrag daarop aanpast. De gecombineerde efficiencywinst van al deze opties kan leiden tot besparingen op de brandstofkosten tot 7% vergeleken met een D13 Euro 6 Step D-motor.
De Volvo FH met I-Save is vanaf 11 maart 2019 verkrijgbaar op de Europese markten.