14 februari 2019 | 11:02

Vanaf 1 september 2020 mogen trucks langer zijn

Woensdag 13 februari besloot het Europees Parlement dat trucks per 1 september 2020 in totaal 90 centimeter langer mogen zijn. Die extra lengte komt overigens niet ten goede aan de ruimte voor de chauffeur. In de strijd tegen het terugdringen van de CO2-uitstoot moeten trucks vooral ook gestroomlijnder worden. Een soort neus moet daarbij helpen om minstens 10% minder emissies te hebben.
De langere cabines moeten niet alleen de vormgeving van de cabine optimaliseren, maar ook de dode hoeken in het gezichtsveld van de bestuurder verkleinen. Het biedt tevens de mogelijkheid om botsenergieabsorberende structuren toe te voegen en de veiligheid en het comfort van de bestuurder te verbeteren. Naar verwachting moeten deze toevoegingen tussen de 300 en 500 verkeersslachtoffers per jaar schelen.

Hoe de nieuwe trucks er precies uit gaan zien is nog de vraag, maar diverse concepttrucks uit het verleden gaven al een voorproefje waarbij de extra lengte niet alleen werd gebruikt voor het verbeteren van de stroomlijn maar ook om extra techniek voor onder meer een hybride aandrijflijn in onder te brengen.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda