25 januari 2019 | 08:30

Daniels Recycling neemt stoere R650 V8 6×2 in gebruik

Met de aankoop van een stoere R650 V8 als 6×2 met hef- en stuurbare naloopas voegt Daniels Recycling uit Tegelen een nieuw paradepaard toe aan de vloot van momenteel zes Scania voertuigen. De auto, die gebruikt wordt in het afzetcontainertransport is voorzien van een 25 tons kabelsysteem van HTS/NCH. Zoals het een vlaggenschip betaamt, is de auto verder uitgerust met alle mogelijke luxe.

“Ik ben altijd al fan geweest van Scania. Ik begon ooit op een 111. Deze 650 pk is door de jaren heen mijn derde V8. Hij vervangt onze oudste V8 met 460 pk en 1,2 miljoen kilometer op de klok. Die hebben we al wel buiten bedrijf gesteld. Maar ik moet er nog eens diep nadenken of ik hem wel weg doe”, vertelt directeur Wiel Daniels. “Kijk bij ons worden auto’s doorgaans stokoud want wij rijden alleen maar om de kerk. Van die paar kilometer wordt een Scania echt niet moe en we zijn elke avond thuis. Maar juist dan is het belangrijk dat je een riante cabine met een sterke motor koopt. Voor een ouder voertuig met een dagcabine krijg je niets terug. Deze R650 met de luxe R-cabine houdt wel zijn waarde.”

Het is een interessante filosofie maar ook Wiel moet toegeven dat hij die dikke 650 pk V8 vooral gekocht heeft omdat hij hem mooi vindt. “Dit is de eerste achtcilinder sinds lange tijd waar je nog iets herkent van die karakteristieke V8 roffel van vroeger. Kijk, ik weet dat je dat wel anders kunt oplossen als je dat per sé wilt. Maar wij rijden veel in Duitsland en daar kun je de boel maar beter origineel hebben. Ook houden wij vast aan een handgeschakelde bak. Dat is niet om lekker klassiek te zijn maar vooral omdat je daarmee volgens mij nog steeds het beste kunt schommelen als je vast staat.”

Het meest trots is Wiel op de speciale lak waarin hij de meeste van zijn voertuigen heeft staan. “Ze noemen het wel Harley Davidson blauw, maar dat is het niet. De officiële benaming is Neon Blasburry KK 705. Zoek het maar op op het internet. Het kost een vermogen per liter maar dan heb je ook een auto die onder elke andere hoek en andere lichtinval een volkomen andere kleur kan krijgen. Van diepblauw tot zwart van groen naar donkerpaars. Echt een showkleur en dat is mijn reclame. Want verder zet ik niets op de auto.”

De nieuwe truck is voorzien van een 25 tons kabelinstallatie van HTS/NCH. “Het voordeel van dat systeem is dat we een 20 voets container tot 72 graden verticaal kunnen trekken en hem dus zelf rechtop kunnen zetten. Dan kunnen we hem makkelijker en efficiënt met schroot volstouwen en hem daarna weer kantelen en opzetten.” Er blijkt overigens nóg een reden te zijn waarom Daniels met een kabelsysteem werkt. “De meeste collega’s hebben haakarmen en de containerbakken daarvan zijn anders dan de mijne.” Wat Daniels bedoelt, is dat het systeem voordelen heeft zoals een sterker haaksysteem en ook ca. 800 kg meer laadvermogen. Zeker voor Duitsland waar de GVW maximaal 40 ton bedraagt is dat een voordeel.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda