In 2023 start in Nederland de kilometerheffing voor het vrachtverkeer. De overheid verwacht dat dit netto 250 tot 270 miljoen euro per jaar oplevert, na aftrek van invoeringskosten. Betaald door de eigenaren van vrachtauto’s die op de Nederlandse wegen rijden. Nu blijkt dat de overheid hiervan nu al 35 tot 55 miljoen euro wil gebruiken om de daling van de accijnsinkomsten te compenseren. Dat staat in het zogeheten ‘Beleidskader vrachtwagenheffing’. Organisaties als TLN en Evofenedex zijn hier ontstemd over want in het regeerakkoord beloofde het kabinet namelijk nog dat alle opbrengsten zouden terugvloeien naar de transportsector.
“Met een kilometerheffing voor alleen de vrachtauto’s los je de files niet op”, aldus directeur Jan Boeve van TLN. “Wij hebben in 2017 ingestemd met de kilometerheffing voor vrachtauto’s op voorwaarde dat de opbrengsten terugvloeien naar de sector voor de vergroeningsopgave. Het plan om de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtauto’s voor een deel in de staatskas terecht te laten komen is niet alleen woordbreuk maar ook funest voor duurzaamheidsplannen van het goederenvervoer. Wanneer deze afspraak wordt teruggedraaid en de verduurzamingsgelden voor de sector worden afgeroomd, heeft dat rechtstreeks gevolgen voor het Klimaatakkoord. Zonder de opbrengsten van de kilometerheffing zal de Nederlandse transportsector als onderdeel van het internationale speelveld onmogelijk de voorgenomen transitie naar vergroening kunnen realiseren.”
“De sector transport en logistiek moet verduurzamen en dat willen onze leden ook. Wij hebben aan de zogenaamde Mobiliteitstafel intensief meegewerkt het voorlopige Klimaatakkoord”, vervolgt Boeve. “Ook daarin is vastgelegd dat de verduurzaming van onze sector wordt betaald uit die kilometerheffing. Op die manier hebben wij de kilometerheffing liever vandaag dan morgen. Met de opbrengsten van die heffing kunnen we een vliegende start maken. Als de afspraken worden teruggedraaid, ontstaat het risico dat transportbedrijven zowel de heffing als de vergroening moeten gaan betalen. Dat ontwricht onze concurrentiepositie, is tegen de afspraken en kunnen wij niet uitleggen aan onze leden. Wij willen ambitie en realisme verstandig en effectief combineren.”
Ook Evofenedex heeft zo zijn bezwaren. “We zijn al geen fan van deze maatregel omdat de vrachtwagenheffing op zichzelf geen effect heeft op files noch het milieu. Dat lukt alleen als naast vrachtauto’s ook personenauto’s naar gebruik gaan betalen”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl. “Het draagvlak voor de maatregel wordt wel erg smal als het kabinet naast de weigering om rekeningrijden voor iedereen in te voeren ook nog eens de opbrengst van de vrachttaks gaat afromen voor andere doelen dan verduurzaming en innovatie van ons logistieke systeem.”
Terugvloeien
Donderdag 24 januari bespreekt de Tweede Kamer de invoering van de vrachtwagenheffing.