Sinds 1 juli geldt in Duitsland een tolplicht voor alle Bundesstrassen. Die komt bij de bestaande bestaande Mautplicht voor de snelwegen.
De uitbreiding betekent nogal wat want het aantal kilometers waar een vrachtwagen voor betalen moet, is in een klap uitgebreid van 15.000 tot 40.000 kilometer – enkele reis. Aan de andere kant zal een deel van het vrachtverkeer dat de snelwegen nu ontwijkt, de Bundesstrassen links laten liggen en dat kan juist kilometers schelen.
Maut
TollCollect, dat de inning van de Maut vanaf het begin beheert, heeft ook de technische kant van de uitbreiding voor zijn rekening genomen. Zodoende hoef je, behalve nog meer betalen, niets te doen als je al een tolkastje (obu) in je cabine hebt. Bedrijven die dat nog niet geregeld hadden omdat ze nooit over tolwegen reden, moeten dit alsnog doen.
Update OBU
Ook van belang is dat bestaande obu’s in de lente van 2018 een update hebben gehad. Dat kun je zien aan de schermafbeelding. Tegenwoordig moet je het aantal assen kunnen zien, de letters DE (staan voor Duitsland) en het gewicht van de auto. Het traject waarop je rijdt, het reeds afgetikte bedrag en de totale hoeveelheid af te dragen euro’s voor de rit zijn niet meer zichtbaar. Ook klinkt er geen piepje meer als je van het ene tolwegsegment op een andere overgaat.
De actuele toltarieven kun je hier vinden (in het Engels).
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht