De chauffeurskaart is twee euro goedkoper geworden: het tarief is gedaald van 97 euro naar 95 euro. Nog steeds vele malen duurder dan in andere landen.
Internationaal gezien zijn de tarieven voor tachograafkaarten in onze buurlanden al jaren circa 250% lager. Er wordt al jaren over geklaagd. In Truckstar is er diverse keren over gepubliceerd. Chauffeursforum organiseerde in januari een petitie om de prijs omlaag te krijgen. Met weinig succes.
Ook TLN en Evofenedex vinden dat het Nederlandse tarief voor tachograafkaarten moet worden afgebouwd naar 100% kostendekkendheid op basis van een geloofwaardige kostprijs.
Forse daling verwacht
Er wordt al enige tijd nagedacht over een nieuw tariefstelsel voor vergunningen en documenten, zoals de tachograafkaarten, die KIWA namens de overheid voor verschillende sectoren uitgeeft. Met dat nieuwe tariefstelsel wil de overheid recht doen aan twee voor haar belangrijke uitgangspunten: kruissubsidiering van producten is niet geoorloofd en de verkoopprijs mag niet of nauwelijks boven de kostprijs liggen.
Als dit doorgaat, kan de prijs van de chauffeurskaart fors omlaag gaan.