De Inspectie leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer hebben afgelopen week op diverse locaties controles gehouden op het vrachtvervoer. Er zijn in totaal 72 vrachtwagens gecontroleerd. Daarvan waren er 16 in overtreding. In Nederland waren 12 van de 33 gecontroleerde vrachtwagens in overtreding. Bij 10 van die chauffeurs ging het om manipulatie van de tachograaf.
De inspecties richtten zich ook vooral op deze vorm van fraude en op naleving van de regels voor rij- en rusttijden. Door manipulatie van de tachograaf kan een chauffeur meer uren rijden dan is toegestaan. Dat is concurrentievervalsing ten opzichte van transporteurs die zich wel aan de regels houden. Ook kan de chauffeur als hij te lang achter het stuur zit, door oververmoeidheid zijn veiligheid en die van andere weggebruikers in gevaar brengen.
Het overgrote deel betrof manipulatie van de tachograaf
Van de 10 chauffeurs die reden met een gemanipuleerde tachograaf, gebruikten er drie ook andermans bestuurderskaarten om langer te kunnen doorrijden. Drie chauffeurs hebben ook de regels voor rij- en rusttijden overschreden. Een chauffeur reed te lang zonder manipulatie van de tachograaf. Een andere chauffeur kreeg een boete omdat zijn vrachtwagen te hoog was.
In Nederland is er gecontroleerd op de A1 bij Apeldoorn, de A16 bij Moerdijk, de A12 bij Bodegraven en A67 bij Venlo.