Sinds 1 april krijgen alle nieuwe auto’s eCall aan boord. Bij een ernstig ongeval belt dit systeem automatisch de hulpdiensten. Trucks krijgen het echter niet.
Het besluit om alle nieuwe auto’s in Europa met eCall uit te rusten kan een hoop mensenlevens redden. Dat zegt Erik Jonnaert, de secretaris-generaal van het verbond van Europese automobielfabrikanten (ACEA). ,,Bij een ernstig verkeersongeval telt elke seconde. Hoe sneller de hulpdiensten ter plekke kunnen zijn, hoe beter.’’
eCall als voorbeeld
De komst van eCall is maar één voorbeeld van de nieuwste ontwikkelingen die het aantal verkeersslachtoffers moeten verminderen. Jonnaert: ,,De komende tijd zullen nieuwe, actieve veiligheidssystemen ertoe leiden dat verkeersongelukken uiteindelijk tot het verleden behoren. Onder andere doordat ze ingrijpen wanneer de chauffeur dit niet snel genoeg doet.’’
Integrale aanpak
ACEA pleit verder voor een integrale aanpak bij de vergroting van de verkeersveiligheid. ,,Daar horen chauffeurstrainingen bij, verbetering van de wegontwerpen en onderhoud aan de wegen. Maar ook meer toezicht en strikte handhaving van de bestaande verkeersregels’’, aldus Jonnaert.
Niet voor trucks
Hoewel ook DAF, Daimler/Mercedes-Benz, CNH/Iveco, de Volkswagen-groep met MAN en Scania, en Volvo/Renault zijn aangesloten bij de ACEA, krijgen vrachtwagens het systeem niet. ,,Er wordt over gepraat maar concrete plannen zijn er niet’’, zegt een woordvoerder tegen Truckstar. Volgens Volvo Trucks heeft dit er onder andere mee te maken dat de truckbouwers aan andere systemen werken.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht