De parkingproblematiek op de E40 naar de kust houdt aan. Dat schrijft de Belgische vakbond BTB in haar zevende zwartboek.
Zo kunnen particuliere beveiligers weinig doen tegen de criminaliteit op de parkings doordat ze geen bevoegdheden hebben als het om onderzoek en aanhoudingen gaat. Daartoe moeten ze eerst de politie waarschuwen en die heeft nu juist te weinig tijd om al haar taken te vervullen. Het alternatief voor chauffeurs, betaald parkeren op een bewaakte parking, wordt niet door elke werkgever vergoed.
Gebrek aan plaatsen
Maar criminaliteit is niet het enige probleem, vervolgt de BTB. Ook in België is er een groot gebrek aan parkeerplaatsen, zodat chauffeurs gedwongen zijn om langer door te rijden of op plaatsen te parkeren waar dit niet mag. De politie is er dan als de kippen bij om ze te bekeuren.
Te weinig sanitair
Los daarvan zijn de parkings vaak vervuild door zwerfafval. Ook zijn er te weinig afvalbakken. Aan de andere kant is het sanitair op de snelwegparkings meestal schoon, al zijn er niet genoeg voorzieningen voor zoveel chauffeurs. Op andere parkings zijn vaak helemaal geen sanitaire voorzieningen te vinden.
Tachograafplicht
Een ander punt uit het zwartboek betreft de Oostblokkers die met bestelwagens transportwerk doen. Omdat er voor voertuigen tot 3.500 kilo geen tachograafplicht is, kunnen zij zo lang rijden als ze willen. Dat is een gevaar op de weg en oneerlijke concurrentie bovendien, aldus de BTB, die er daarom bij de Europese Commissie op aandringt de tachograaf ook voor lichte bedrijfsauto’s verplicht te stellen.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht