Minister Cora van Nieuwenhuizen startte vandaag een driejarige proef die het mogelijk maakt om de digitale vrachtbrief ook grensoverschrijdend in te zetten bij transporten in de Benelux.
De minister reed vandaag mee met het eerste grensoverschrijdende transport in de Benelux waarbij gebruik wordt gemaakt van de digitale vrachtbrief, of e-CMR. Het betrof een zending van logistiek dienstverlener Bas in Etten-Leur met als eindbestemming Antwerpen. Van Nieuwenhuizen is enthousiast over de digitale vrachtbrief.
Besparing van 180 miljoen per jaar
Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo’n 40 miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers veel geld, per vrachtbrief zo’n 4,50 euro. Alleen al in Nederland scheelt het werken met de digitale vrachtbrief dus zo’n 180 miljoen euro per jaar. Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typefout, komt dan nauwelijks meer voor. De leesbaarheid van handschriften is ook geen probleem meer.
Track & trace
Met de digitale vrachtbrief kunnen opdrachtgever, ontvanger en transporteur via track & trace hun zending volgen. Dan weet bijvoorbeeld de supermarkt precies op welk moment de vrachtauto bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.
Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief.
Foto: ANP