Het kan niet op voor Ton van Genugten. De Nederlandse Iveco-coureur van Team De Rooy boekte in de twaalfde etappe van de Dakar zijn derde dagzege. Zijn Argentijnse teamgenoot Federico Villagra verloor na een dag de leiding in het truckklassement aan Eduard Nikolaev, op één luttele seconde. De spanning stijgt tot het kookpunt.
De rit tussen Chilecito en San Juan verliep enerverend. De twee Iveco’s gingen goed van start in de langste etappe van de Dakar, met een proef van 523 kilometer. Van Genugten, als twaalfde gestart, kwam op het tweede controlepunt als zesde truck door. Villagra had op dat moment een riante voorsprong van 32 minuten opgebouwd op zijn rivaal Nikolaev, die met panne stilstond.
Luchtslang
Vierhonderd kilometer verder zou die voorsprong verdampt zijn, omdat ook Villagra tegen problemen aanliep. ,,Er ging een luchtslang kapot en daardoor brandden er ook een aantal kabels door”, vertelt de Argentijn in het bivak in San Juan. ,,Vervolgens kregen we ook nog een lekke band.” In de neutralisatie (een verbindingsweg van 90 kilometer tussen de twee delen van de proef) konden de monteurs van Team De Rooy Iveco in de zeer beperkte tijd die er was wel wat repareren, maar in het tweede deel ging er opnieuw iets mis. ,,De laatste 35 kilometer kon ik nog maximaal 50 km/u rijden”, zegt Villagra. ,,Weg tijdwinst. Met één seconde en nog twee dagen te gaan, begint de Dakar eigenlijk weer opnieuw. Alles ligt open. Je ziet hoeveel er kan veranderen in een dag: van een half uur voor naar één seconde achter. Ongelooflijk.”
Thuisvoordeel
De dertiende en veertiende etappe zijn in de omgeving van Córdoba, waar Villagra vandaan komt. Dat zou in het voordeel van de Iveco-coureur kunnen zijn. ,,Ik weet dat het nog twee zware etappes zijn, maar we gaan alles op alles zetten.” Villagra mag rekenen op de steun van teamgenooy Ton van Genugten, die zijn derde etappewinst boekte en in het klassement weer op plaats vijf staat. ,,De top drie zal wel niet meer lukken, tenzij er iets heel geks gebeurt”, constateert Van Genugten realistisch. ,,Maar Villagra naar de overwinning helpen, dat zou wel moeten kunnen.”
Lekke band
Nu de topdrie dan toch buiten bereik is, zijn de drie overwinningen een pleister op de wonde voor de Nederlander. Deze derde dagzege kwam met bloed, zweet en tranen tot stand, want ook Van Genugten bleef niet verschoond van pech. In het eerste deel van de proef moest hij even stoppen omdat in een diepe waterdoorwading de sluiting van de motorkap was losgeschoten en de kap openwaaide. ,,Aangezien ik gisteren al een motorkap heb verspeeld, leek het me niet zo handig om er nog eentje af te schrijven.” Op 60 kilometer voor de finish vroeg Van Genugten zijn monteur Bernard der Kinderen de banden wat harder te zetten, zodat hij wat meer snelheid kon maken. ,,Maar ik had het nog niet gezegd of we reden linksvoor lek. Dat was balen. Maar de komende twee dagen gaat er nog zat gebeuren.”