Ruim 3.500 chauffeurs hebben inmiddels digitaal de online petitie van Facebook-groep Chauffeursnieuws ondertekend.
De handtekeningenactie beoogt de prijs van de verplichte chauffeurspas omlaag te brengen. Kiwa Register geeft de passen sinds 2010 uit.
Druk
Een woordvoerder van Chauffeursnieuws is tevreden met de animo. ,,We hopen natuurlijk over de 4.000 handtekeningen te gaan. Hopelijk voert dit de druk verder op bij zowel de minister, het ILT als Kiwa om openheid van zaken te geven over de vaststelling van het tarief.’’ Chauffeurs kunnen de petitie hier tekenen.
Volgens Chauffeursnieuws behoort Nederland met een prijs van € 117,37 voor een nieuwe digitale tachograafkaart tot de drie duurste landen van de Europese Unie. Het gemiddelde tarief zou rond de 70 euro liggen. Pogingen van Chauffeursnieuws om bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) helderheid te krijgen, hebben zowel telefonisch als schriftelijk niets opgeleverd. ,,Er komt geen inhoudelijke reactie terug.”
Minister bepaalt
Marc Jurgens, algemeen directeur Kiwa Register, zegt zich de vragen over het tarief goed voor te kunnen stellen. ,,Wij als Kiwa gaan er alleen niet over. Klinkt flauw, maar zo is het wel. Wij zijn slechts gemachtigd de passen uit te geven. Vaststelling van het tarief ligt in handen van minister Van Nieuwenhuizen.’’
Neemt niet weg dat Jurgens het zich zou kunnen voorstellen dat de tarieven naar beneden gaan. ,,In 2015 is een dergelijk advies aan de toenmalige minister uitgebracht, Melanie Schultz van Haegen. Zij heeft, om haar moverende redenen, daar destijds niets mee gedaan. Komt nog bij dat, als de tarieven voortaan op basis van kosten worden vastgesteld, niet alleen de chauffeurspassen goedkoper worden, maar andere vergunningen, bijvoorbeeld het vliegbrevet, duurder worden. Het tarief voor brevetten is namelijk nu niet kostendekkend.’’
Subsidie
Dat chauffeurspassen in andere EU-landen vaak goedkoper zijn, heeft volgens Jurgens te maken met politieke keuzes. ,,Neem Spanje of Polen, waar de passen slechts 45 euro kosten. Daar geeft de landelijke overheid subsidie, waardoor de kosten voor de vrachtwagenchauffeur laag blijven.”
TLN heeft in een reactie op Twitter aangegeven te hopen dat de tarieven voor 2018 omlaag gaan. ,,Wij wachten op een uitnodiging van het ministerie van I & W voor een gesprek.”
Beroepschauffeurs zijn verplicht elke vijf jaar een nieuwe chauffeurspas aan te vragen. Kiwa Register geeft de passen als enige instantie in Nederland uit. De organisatie is verantwoordelijk voor de uitgifte van in totaal 79 vergunningen in ons land.
Lees ook: Online petitie tegen hoog tarief chauffeurspas Kiwa Register.