Met het aantrekken van de economie kampt de transportwereld in toenemende mate met een tekort aan chauffeurs. De prangende vraag is: waar haal je goede stuurlui vandaan? In Truckstar nummer 1 van 2018 een analyse en enkele verrassende ‘recepten’.
Grietje Makkinga, directeur Randstad Transport, weet waar het aan schort. ,,Twee sectoren hebben het bij het uitbreken van de economische crisis in 2008 zwaar voor de kiezen gekregen. De bouw en de transportwereld. Veel chauffeurs die destijds hun baan verloren zijn uit het vak gestapt. Ze hebben ander werk opgepakt. Nu de sector weer groeit, zit je direct met een probleem. Je krijgt ze niet zomaar terug.’’
Imagoprobleem
Makkinga legt meteen de vinger op de grootste uitdaging die de sector wacht. ,,Het vak van chauffeur kampt met een imagoprobleem, het is niet sexy. Er is een traditioneel beeld, van onregelmatig zwaar werk, een ongezonde levensstijl en erg lange werkdagen. De oude generatie chauffeurs was daar aan gewend. Maar er is een nieuwe generatie opgestaan, die ’s avonds thuis wil zijn, een sociaal leven wenst en tijd wil doorbrengen met het gezin. Om het vak van chauffeur aantrekkelijker te maken zouden werkgevers mee op die wensen in moeten spelen.’’
Salarissen omhoog
Eric Stam (Simon Loos), Elena Veenstra (Peter Appel Transport), Willem de Vries (Sectorinstituut Transport & Logistiek), Arthur van Dijk (TLN) en zij-instromer Tamara Schilder belichten in de nieuwe Truckstar hun visie op het chauffeurstekort. Dat levert mooie inzichten op. ,,De chauffeurssalarissen mogen best op een iets hoger plan komen. Dan kunnen we beter concurreren met andere branches.” En: ,,Luister als werkgever goed naar je chauffeurs, vooral de ouderen. Zij hebben zo veel kennis in huis.” Maar ook: ,,Ik ben er zeker van dat met het juiste lesmateriaal jongeren enthousiast te maken zijn voor het vak van beroepschauffeur.”
Lees het hele verhaal in nummer 01 van 2018. Overal verkrijgbaar, of bestel ‘m zonder verzendkosten hier online.