De uniforme chauffeurspas die bestuurders van trucks snel en gemakkelijk toegang moet verschaffen tot laad- en loslocaties is een stap dichterbij gekomen. De CargoCard vormt de sleutel.
Secure Logistics en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben een intentieverklaring getekend om de identiteits- en toegangscontrole te uniformeren. Chauffeurs moeten dagelijks op laad- en losplaatsen aantonen wie zij zijn en wat zij komen doen. Dat leidt vaak tot vertragingen. Eén uniforme chauffeurspas moet de rompslomp een halt toeroepen.
Sneller, veiliger, eenvoudiger
,,We willen vooral dat de identificatie van chauffeurs bij bedrijven sneller, veiliger en eenvoudiger gaat, zonder dat deze overal een identiteitsbewijs moeten laten zien en met een portemonnee vol pasjes moeten rondlopen’’, aldus Jan Boeve, algemeen directeur van TLN. ,,Jaren geleden werd dit vraagstuk in de Rotterdamse haven al opgelost door de invoering van de CargoCard.’’
Bestaansrecht
Een belangrijke overweging voor TLN om te kiezen voor Secure Logistics is het feit dat de CargoCard, een product van Secure, werkt en zijn bestaansrecht al heeft bewezen, stelt Boeve. ,,Het draagt bij aan de veiligheid en een efficiënt logistiek proces. Rondom havens en op industriële complexen, waar de eisen die worden gesteld aan beveiliging en veiligheid van personen hoog zijn, werken al meer dan 25.000 chauffeurs met een CargoCard.’’
Relatief eenvoudig
Door de modulaire opbouw van het systeem kunnen bedrijven de CargoCard relatief eenvoudig integreren in bestaande toegangsmanagement systemen, meent Boeve. ,,Een snelle uitrol en opschaling naar andere sectoren is daarom mogelijk.’’
TLN en Secure Logistics willen het CargoCard-concept landelijk invoeren, ook naar andere sectoren. Boeve: ,,Gedacht wordt dan onder meer aan vervoerders in de bouw- en afvalsector, maar bijvoorbeeld ook aan distributeurs en koeriers.’’ Tevens zien TLN en Secure Logistics mogelijkheden voor bewaakte parkeerplaatsen.