Het overgrote deel van de Poolse transportbedrijven kampt met een tekort aan chauffeurs. De sector mist momenteel zeker 100.000 beroepschauffeurs. Dat blijkt uit een onderzoek van werkgeversorganisatie Transport & Logistiek Polen.
Twintig procent van de onderzochte transporteurs zegt met acute problemen te kampen, zestig procent stelt dat het chauffeurstekort nog ‘overzichtelijk’ is.
Toevlucht
De economische groei en de toenemende vervoersbehoefte leidt dus ook in Polen tot een overschot aan vacatures die nauwelijks te vervullen lijken. Polen heeft momenteel 600.000 tot 650.000 actieve beroepschauffeurs rondrijden, melden de onderzoekers. Jaarlijks verlaten er 25 duizend het vak, terwijl de nieuwe instroom op jaarbasis ongeveer 35 duizend chauffeurs bedraagt. Er zouden jaarlijks echter 80 duizend nieuwe chauffeurs nodig zijn, aldus de rapporteurs. Inmiddels zoeken Poolse vervoerders hun toevlucht tot Oekraïense en Wit-Russische chauffeurs. Hun aandeel is al enkele jaren groeiende.
Dure opleiding
De onderzoekers constateren dat het tekort aan Poolse beroepschauffeurs mede wordt veroorzaakt door de hoge kosten van de chauffeursopleidingen, variërend van 2.200 tot 2.900 euro. Subsidie zou kunnen helpen jongeren te enthousiasmeren de chauffeursopleiding te gaan volgen.
Uitgeblust
De hoge uitstroom onder Poolse chauffeurs zou niet zozeer aan de verdiensten liggen (bruto 1.500 euro of meer), maar veel meer aan de werkdruk. Veel voormalige chauffeurs zeggen uitgeblust te zijn na jaren van stress en daarom hun werkterrein te hebben verlegd.