Achttien Europese steden, waaronder Amsterdam en Rotterdam, eisen van de Europese Unie maatregelen om ongelukken met vrachtwagens in stedelijke gebieden zoveel mogelijk te voorkomen.
De veiligheidseisen voor trucks zouden aangescherpt moeten worden. Vooral de dode hoek is een punt van zorg.
Verbeteren
Dat blijkt uit een brief die aan EU-president Jean-Claude Juncker is gestuurd. Vrachtwagens zijn niet voor de stad gebouwd, schrijven de 18 Europese steden, waaronder ook Barcelona en Londen. Maar tegelijkertijd kunnen steden niet zonder trucks die winkels bevoorraden. ,,We verbeteren wegen, laten voertuigen langzamer rijden en investeren in verkeerseducatie’’, staat in de brief te lezen. ,,Maar dit heeft weinig zin als we niet ook de veiligheid van vrachtwagens verbeteren.’’
Camerasysteem
De steden willen dat de EU dwingend veiligheidsmaatregelen oplegt aan truckfabrikanten. Overigens hebben verschillende vrachtwagenbouwers (Mercedes, Volvo) al systemen gereed, die waarschuwen en ingrijpen wanneer er een fietser of voetganger in de dode hoek zit. Ook hebben verschillende fabrikanten in hun distributietrucks reeds extra ramen in de deuren gemonteerd (DAF, Scania, Volvo), om het blikveld van de chauffeur te verruimen. Tenslotte hebben Scania en nieuwkomer Tesla camerasystemen productie-klaar, die de klassieke buitenspiegels kunnen vervangen en de dode hoek tot een minimum verkleinen. Moet de EU alleen wél even de wetgeving aanpassen.
De beruchte ‘dode hoek’ bij vrachtwagens is op jaarbasis binnen de EU verantwoordelijk voor vele duizenden ongelukken met voetgangers en (brom-)fietsers, niet zelden met dodelijke afloop. Inmiddels draaien er op scholen al talloze projecten, die kinderen moeten wijzen op alertheid in het verkeer en zichtbaarheid voor chauffeurs.
Lees ook: [Video] Scania kan spiegels vervangen door camera’s, als de wetgever het toestaat.