Drowa Vloerisolatie zet een nieuwe megavolume LZV-combinatie in voor het vervoer van isolatiemateriaal. Lege kilometers zijn volgens het bedrijf vanaf nu een zeldzaamheid.
Onlangs leverde DAF-dealer BSF uit Leeuwarden een DAF XF 440 bakwagen bij de firma af, die als basis dient voor de LZV-combinatie. Het gaat om een FAN-chassis in Low Deck uitvoering. Tegelijkertijd is er bij Drowa een nieuwe ‘low deck’ Iveco Stralis trekker afgeleverd, die eveneens voor de combinatie uit de voeten kan.
SAF assen
Directeur-eigenaar Kees de Vries van Drowa was naar eigen zeggen op zoek naar een efficiënte wijze voor het vervoer van zijn volumineuze isolatiematerialen. ,,De laadbakken zijn grofweg acht, zeven en zes meter lang van voor naar achter. Door de beide aanhangwagens uit te rusten met zware tien tons SAF assen met dubbele montering ontstond er een laadvermogen van 31 ton binnen Nederland.’’
Wendbaar
De opbouw van de combinatie is een schuifzeil carrosserie. Daarin hangt echter een soort binnenvoering. Door afgedekte openingen, boven in de zijwanden, kunnen polystyreen chips eenvoudig naar binnen worden geblazen. Voor het aanbrengen van de isolatielaag in de woningbouw reist er een apart voertuig mee, uitgerust met een pompinstallatie.
Beperken lege kilometers
,,Zo kunnen we 170 kubieke meter polystyreen meenemen”, legt De Vries uit. ,,Genoeg om een hele dag huizen te isoleren. Het grote voordeel van de binnenvoering is, dat die eenvoudig uitneembaar is. Zonder die voering is het een normale schuifzeilcombinatie die geschikt is voor alle soorten lading. Daarmee beperken we lege kilometers zoveel mogelijk.’’
Lees ook: Jong BKTrans blijft DAF trouw met aanschaf CF 440 LZV-trekkers.
Chauffeurs Botrans Bulk dolblij met fijn schakelende DAF XF.