Werkgevers in de transportsector kunnen zich opmaken voor een miljoenenclaim. Zeker 100.000 werknemers in het beroepsgoederenvervoer hebben over de afgelopen vijf jaar mogelijk nog geld tegoed van hun baas. Dat meldt CNV Vakmensen. Werkgeversorganisatie TLN wijst de claims op voorhand af.
Het gaat al gauw om duizenden euro’s bruto per persoon en in totaal om ettelijke miljoenen euro’s, denkt de Christelijke vakbond te weten. Als werkgevers niet zélf over de brug komen, dreigt de bond met een proefproces.
Terugvorderen
Volgens het CNV krijgen veel werknemers in het beroepsgoederenvervoer te weinig geld uitbetaald voor hun vakantiedagen. ,,Werknemers kunnen dit over de afgelopen vijf jaar terugvorderen bij hun werkgever’’, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. De bond gaat werknemers helpen bij de vorderingen.
Arrest
De uitbetaling van vakantiedagen is, aldus het CNV, al langer onderwerp van gesprek met de werkgevers in de transportsector. Aanleiding is een arrest van het Europese Hof van Justitie (2011). Volgens die uitspraak moet de beloning voor een vakantiedag gelijk zijn aan de beloning voor een werkdag. ,,Dat is in de transportsector nu duidelijk niet het geval”, zegt Van Rijssel. ,,De uitbetaling van een vakantiedag is uitsluitend gebaseerd op het relatief lage basissalaris. Er wordt geen rekening gehouden met toeslagen en de vele overuren. Dat klopt niet.”
Overuren
Volgens Van Rijssel zitten werknemers in de transportsector in een bijzondere situatie. ,,Er is geen sector waar werknemers structureel zoveel overuren maken. Werkweken van 60, 70 uur zijn geen uitzondering. Die overuren zijn onderdeel van hun salaris en moeten dus ook meetellen bij het uitbetalen van vakantiedagen. Werknemers die dit over de afgelopen vijf jaar willen vorderen, hebben volgens ons een sterke zaak. Het gaat om zeker 100.000 werknemers: niet alleen chauffeurs, maar ook kantoormedewerkers die in ploegendienst werken of planners die structureel in de weekenden werken.”
Geen deal
Tijdens het cao-overleg eerder dit jaar heeft CNV Vakmensen naar eigen zeggen geprobeerd om met werkgeversorganisaties TLN en VVT een centrale deal te maken. ,,Dan hadden we het in één keer goed kunnen regelen voor iedereen. Maar de werkgevers wilden daar helaas niets van weten”, zegt Van Rijssel. Dat betekent dat werknemers nu zelf bij hun eigen werkgever een vordering moeten indienen.
GCA en Geodis
CNV Vakmensen gaat de werknemers helpen. Voor drie leden heeft de bond – bij wijze van proef – over de afgelopen vijf jaar een claim ingediend van elk zo’n 6.000 euro bruto. Het gaat om werknemers van GCA en Geodis. ,,Als ze niet betalen, starten we een proefproces bij de rechter.’’
Interpretatieverschil
Transport en Logistiek Nederland (TLN) wijst de claims van CNV Vakmensen categorisch af. ,,Vakantiegeld wordt niet berekend over toeslagen en overuren”, aldus een stellige woordvoerster. ,,Dat standpunt hadden we al bij de cao-onderhandelingen. Dat uitgangspunt is niet veranderd.” Ze spreekt van een ‘interpretatieverschil’. ,,We wisten dat CNV hier mee bezig was. We laten het nu aan onze juristen over.” Ze noemt het jammer dat de vakbond twee TLN-leden met naam heeft genoemd, GCA en Geodis. ,,Dat is wat ons betreft wel erg willekeurig. Het had ook elk ander lid van ons kunnen zijn. Dat had van ons dus duidelijk niet zo gehoeven.”
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.