Tatra is slechts een bescheiden en relatief nieuwe speler op de Nederlandse markt. Maar eigenrijder Ron Steenbakker en Transpo Nuth hebben daar geen boodschap aan. Beiden zijn in Limburg aan het werk gegaan met een Tatra Phoenix 4×4 trekker.
De Tsjechische truck van Steenbakker is gespoten in de kleuren van zijn opdrachtgever, Vossenberg uit Brunssum. Achter zijn Tatra Phoenix 4×4 hangt een 3-assige Schmitz stalen kuipkipoplegger. Eerder reed Steenbakker in een Iveco. Voor Transpo is de Phoenix de eerste 4×4 trekker. Het bedrijf heeft achter de Tatra een 3-assige Langendorf aluminium kipoplegger met afdekkleppen gehangen.
Uitvoering
De door Loven Trucks afgeleverde trekkers zijn uitgevoerd met een Paccar MX-11 Euro 6 motor, goed voor 435 pk. In beide gevallen is daaraan een ZF 16 traps AS-Tronic automaat gekoppeld. Bij de tussenbak is er een optie voor een terreinreductie, waardoor er volgens de fabrikant nog meer trekkracht aanwezig is. De vooras is inschakelbaar en zowel de voor- als de achteras is voorzien van dwarssperren.
Buischassis
Bijzonder aan de Tatra is, aldus Loven, het buischassis met onafhankelijke wielophanging gecombineerd met luchtvering. Deze laatst zorgt ervoor dat de vrachtwagens niet meer met ‘O-benen’ op de wegrijden als ze leeg zijn. Het nadeel van deze constructie is volgens Loven echter dat de luchtvering niet handmatig te regelen is. Met een 9 tons vooras en een 11,5 tons achteras is de Phoenix goed voor een wettelijk totaalgewicht van 20 ton. Het maximaal totaalgewicht van de samengestelde combinatie is 50 ton.
Lees ook: Truckland voortaan ook officieel dealer van Tatra.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.