In september presenteren we onze eerste elektrische vrachtwagen, heeft Tesla’s topman Elon Musk aangekondigd. Daarnaast hebben ook de Britse Posterijen elektrisch nieuws te melden.
Over de elektrische truck van Tesla lijken nu al wat details naar buiten te komen; in dit geval bij monde van Scott Perry. Hij zit in de directie van Ryder System, de grootste verhuurder van trucks in de Verenigde Staten. Volgens Perry is de eerste van Tesla een distributietruck met dagcabine en een actieradius van maximaal 360 kilometer. Over het laadvermogen is niets gezegd, maar evengoed zou het een knappe prestatie zijn van Tesla.
Accu-capaciteit
Musk heeft eerder geroepen dat uiteindelijk alle vrachtwagens in de VS elektrisch zullen rijden en dat zijn bedrijf daar trekkers voor zal leveren. Zo ver is het voorlopig nog niet, want de capaciteit van de huidige accu’s laat dit eenvoudigweg niet toe zonder het laadvermogen van de trucks ernstig aan te tasten. Een ander punt is de prijs: oplaadbare batterijen zijn nog altijd kostbaar, al daalt de prijs. Concurreren met een elektrische truck zal, en zeker zonder subsidie, niet eenvoudig zijn. Tesla is, zoals bekend, gevestigd in Fremont, Californië (VS).
Royal Mail
Toch is Musk niet de enige optimist in stroomland: ook de Britse Royal Mail ziet brood in elektrisch bezorgen. Het postbedrijf heeft in elk geval een negental elektrisch aangedreven bestelwagens afgenomen bij de Britse fabrikant Arrival (niet te verwarren met busbedrijf Arriva). De rechthoekige busjes hebben een laadvermogen van respectievelijk 3,5 ton, 6 ton en 7 ton en ze hebben een bereik van 160 kilometer. Dat is ruim voldoende voor stedelijke inzet. Uiteraard krijgt Londen de primeur.
Rusland
Arrival heeft recent een nieuwe fabriek geopend aan Southam Road in Banbury, Oxfordshire en deze is in staat om, naar eigen zeggen, jaarlijks 50.000 van deze busjes bouwen. De bestelwagens zijn bovendien voorbereid op autonoom rijden. “Dat kan zodra de wet het toelaat”, zegt de Rus Denis Sverdlov. Behalve mede-eigenaar van Arrival (voorheen Charge Automotive) was hij ceo van Yota, een grote telecom- en internetprovider in Rusland, onderminister van telecommunicatie en massamedia van de Russische Federatie. Sverdlov is verder de oprichter en ceo van investeringsmaatschappij Kinetik en ceo van Roborace. Dit laatste bedrijf ontwikkelt elektrische racewagens die zonder coureur het circuit op gaan.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht