Oldtimertrucks uit de jaren zeventig en tachtig winnen aan populariteit. Vijftigpluschauffeurs en gepensioneerde transportondernemers halen steeds vaker de vrachtwagen in huis waaraan ze dierbare herinneringen uit avontuurlijke tijden bewaren.
Maar hoe ga je te werk bij de aanschaf? Is het wel voor iedereen weggelegd? Restaurateur Richard Onderwater en taxateur Marcel Zuidgeest leggen in Truckstar nummer 9 uit waar je op moet letten, als je op het punt staat de klassieke vrachtwagen van je dromen aan te schaffen.
Waardering
,,De oldtimer truck krijgt zo langzamerhand de waardering die hij verdient’’, constateert Marcel Zuidgeest van ZTA Expertise. ,,Klassieke trucks maken volwaardig deel uit van het rijdend mobiel erfgoed in ons land.’’ Zuidgeest ziet met name de belangstelling voor vrachtwagens uit de jaren zeventig, tachtig en eerste helft jaren negentig flink toenemen. Een trend die hij vrij eenvoudig kan duiden. ,,Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig maakte het internationale transport een enorme groei door. Veel chauffeurs gingen internationaal rijden en beleefden avontuurlijke tijden tegen een voor die tijd heel behoorlijk salaris. Niet zo gek dus dat juist de grote vrachtwagencombinaties uit die periode goed in de markt liggen. Chauffeurs kregen logischerwijze een heel hechte band met hun wagen.’’
8-cilinders
Truckrestaurateur Richard Onderwater uit Barneveld weet waarover hij praat. Hij krijgt regelmatig vrachtwagens uit de seventies en eighties voor een ingrijpende opknapbeurt in zijn werkplaats aangeboden en heeft op die manier feilloos in de smiezen wat in zwang is. ,,Scania, Volvo en DAF’’, zegt hij zonder aarzeling. ,,Zo zijn de Scania 111, 141, 142 en 143 erg populair. Sowieso de 8-cilinders. Krijgen we regelmatig binnen. Bij de Volvo’s zien we veel interesse voor de F10, F12 en F16.’’ Ook veel animo is er volgens Onderwater voor de DAF 2800, 3300 en 3600 Turbo Intercooling. ,,En dan vooral de space cab versies. Ongelooflijk fijne trucks’’, weet de restaurateur. ,,Met een geweldig rijcomfort voor die tijd. Vooral die 3600, tot 380 pk had íe. Niet voor niets zijn die modellen zo lang in productie geweest.’’
Stel, je bent chauffeur of transportondernemer en je wilt dolgraag weer in het bezit komen van die ene truck waaraan je zulke mooie herinneringen bewaart. Welke weg moet je dan – figuurlijk – bewandelen? ,,Begin gewoon eens met speuren op internet’, adviseert Zuidgeest. ,,Ebay en Marktplaats om te beginnen. Gebruik Google. Op een gegeven moment loop je onherroepelijk tegen de klassieker van je dromen aan.’’ En dan begint het proces pas echt, waarschuwt Zuidgeest voor al te lichtzinnige acties. ,,Bezint eer ge begint. Zet voor jezelf goed op een rijtje wat je met de klassieker zou willen doen. Wil je geld steken in een body off restauratie? Ben je van plan regelmatig toerritten te maken? Wil je wat verder rijden misschien, naar de Ardennen of de Eiffel? Bezuinig dan zeker niet op de technische staat en maak de klassieker echt goed in orde. Of laat een deskundige restaurateur het werk doen. Aan te raden voor je eigen veiligheid, en die van medeweggebruikers.’’
Banden
Met name de banden verdienen aandacht, voegt hij daar met enige klem aan toe. ,,Als het rubber wat ouder is en verdroogd, dan kun je niet anders dan nieuwe banden monteren. Niet goedkoop, maar wel noodzaak. Want zo’n oude band klapt geheid als je kilometers maakt en geloof mij: dat wil je niet meemaken.’’
Goed om te weten: oldtimertrucks van 40 jaar en ouder (dus kentekening 1977 en daarvoor) zijn volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, mits de eigenaar de klassieke vrachtwagen alleen privé rijdt en niet voor zakelijke doeleinden inzet.
Lees het volledige verhaal in Truckstar nummer 9. Overal verkrijgbaar voor slechts € 4,99. Of bestel ‘m hier online.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.