Renault heeft vandaag een schets vrijgegeven van een concepttruck. Het betreft de Falcon, die de komende jaren intensief getest gaat worden.
De Falcon (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption) moet uitblinken door een extreem laag brandstofverbruik, tot wel 13 procent lager dan de huidige generatie Renault T.
Terugwinsysteem
De Falcon heeft, zo meldt Renault, een geoptimaliseerde aerodynamica voor zowel trekker als oplegger. De Falcon is verder voorzien van banden met een lage rolweerstand en heeft energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties aan boord. Dit alles, in combinatie met een verbeterde aandrijflijn die gebruik maakt van een rookgas warmte-terugwinsysteem en geoptimaliseerde smeermiddelen, zou garant moeten staan voor een significante verbruiksreductie.
Testvoertuig
Met uitzondering van het warmte-terugwinsysteem wordt de technologie geïntegreerd in een testvoertuig. Dat wordt vanaf eind 2018 op de weg in dagelijkse praktijkomstandigheden beproefd. De test wordt volgens Renault eind 2020 beëindigd. Daarna worden de praktijkresultaten ongetwijfeld vertaald naar nieuwe Renault-modellen, die in de jaren ’20 op de markt komen.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.