Euro-parlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie/SGP) heeft ernstige bedenkingen bij de gisteren gepresenteerde plannen van de Europese Commissie voor het wegvervoer in Europa. Hij vreest de verdere liberalisering van de markt.
,,We zitten al jaren op deze maatregelen te wachten. Terecht dat er wat moet gebeuren aan bijvoorbeeld gebrekkige handhaving. Maar ik maak me grote zorgen over de plannen voor verdere liberalisering van de markt. De Europese Commissie pakt sociale dumping onvoldoende aan. Dat moet, want het wegvervoer in de EU moet eerlijker.’’
Tol
In het pakket met maatregelen van de Europese Commissie zitten onder andere maatregelen over rij- en rusttijden, over arbeidstijden, over handhaving en over tolsystemen. Van Dalen hamert in het Europees Parlement op de noodzaak tot eenduidige regels voor rij- en rusttijden en strikte handhaving. Dat de Europese Commissie hierover met nieuwe regels komt, is voor hem dan ook zeer welkom. ,,Dit is typisch een terrein waar de EU haar meerwaarde kan tonen’’, stelt Van Dalen.
Onaanvaardbaar
Over andere plannen van de Europese Commissie is Van Dalen echter zeer ontevreden. De Commissie wil de cabotage vrijgeven voor de periode van een week. Tot nu toe zit hier een maximum aan van drie ritten. Van Dalen: ,,Dit nieuwe voorstel is onacceptabel. Oost-Europese chauffeurs kunnen dan straks met Oost-Europese lonen concurreren op binnenlandse ritten in Nederland, zoals supermarktbevoorrading. Dat is geen eerlijke concurrentie voor Nederlandse chauffeurs die Nederlands loon krijgen. De Europese Commissie pakt de sociale dumping in het wegvervoer dus onvoldoende aan.’’
Afbakenen
Nu de plannen zijn gepresenteerd, worden ze behandeld in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Van Dalen: ,,Ik wil goede en humane werkomstandigheden voor de chauffeurs en ik wil eerlijke concurrentie.’’ Het Nederlandse parlementslid wil dit onder meer bewerkstelligen door scherp af te bakenen hoeveel nachten chauffeurs in de cabine mogen slapen, door meer en beter beveiligde parkeerplaatsen te introduceren en door de voorgestelde cabotageregels aan te passen.
Niet accepteren
Collega Agnes Jongerius (PvdA) steekt eveneens haar teleurstelling niet onder stoelen of banken. “Deze Europese Commissie kiest voor een verdere liberalisering van de markt en doet daarmee te weinig voor de chauffeurs. Dat moeten we niet accepteren. Ik weet dat er lang en hard over gediscussieerd is in de Commissie; de aanhangers van de vrije markt lijken deze slag te hebben gewonnen. Maar het gevecht is nog niet voorbij.”
Op de volgende vergadering van de Transportcommissie, op 19 en 20 juni, zal Eurocommissaris Bulc haar plannen toelichten. Dan gaat ze hierover ook in debat met de Europarlementariërs.