Chauffeurs blijven een sleutelrol vervullen bij autonoom rijden met vrachtauto’s in Duitsland.
Dat heeft het Duitse parlement vandaag besloten. De Bundestag stemde in met volledige legalisering van volledig en deels autonoom rijden.
Eindverantwoordelijk
In de nieuwe wetgeving is vastgelegd dat een chauffeur altijd eindverantwoordelijk blijft voor de besturing van een autonoom voertuig. De computer die het voertuig aanstuurt moet volgens de nieuwe Duitse wetgeving te allen tijde door de chauffeur kunnen worden overgenomen. Al rijdt een truck autonoom, achter het stuur dient altijd een chauffeur plaats te nemen. Dat betekent dat er in Duitsland geen groen licht is gekomen voor volledig autonome trucks zonder menselijke bestuurder.
Gelijk
“De chauffeur en de computer worden voor de wet gelijk. Systemen mogen dus de functie van de bestuurder volledig overnemen, zodat de chauffeur de handen van het stuur kan nemen en iets anders kan doen”, aldus verkeersminister Alexander Dobrindt tegenover de website Verkehrsrunschau.de “De chauffeur moet echter wel standby zijn en moet de besturing weer overnemen als het systeem dat vraagt of als het autonome systeem niet meer kan functioneren.” De wet wordt in 2019 geëvalueerd.