‘Berging van nieuwe dual-fuel trucks is onnodig riskant’
De berging van verongelukte trucks met alternatieve brandstoffen en -aandrijflijnen is onnodig riskant, omdat informatie over de nieuwste modellen niet altijd tijdig voorhanden is. Dat meldt Moditech Rescue Solutions.
De firma uit Hoogwoud (Noord-Holland) vraagt truckfabrikanten met enige klem om sneller de nieuwste technische informatie van nog te introduceren dual-fuel trucks en vrachtauto’s met alternatieve aandrijflijnen beschikbaar te stellen. “Daarmee zouden zij hulpverleners en chauffeurs een enorme dienst bewijzen”, weet directeur Angela Mooij van Moditech.
Crash Recovery System
Moditech is bouwer van het Crash Recovery System. Dat is een database, exclusief voor brandweer en bergers, waarin cruciale technische informatie van alle in Europa rijdende dual-fuel, waterstof- en elektrische trucks wordt opgenomen. De database omvat voorts alle personenauto’s die zijn uitgerust met airbags, evenals hybride-, waterstof- en volledig elektrische wagens. Mooij: “Alle voertuigen kortom, die potentieel een gevaar kunnen vormen voor hulpverleners.”
Europa
Het systeem moet er voor zorgen dat hulpverleners, zoals brandweerlieden en bergers, veilig aan de berging van verongelukte voertuigen kunnen werken. En dat slachtoffers eveneens zonder verdere kleerscheuren uit het wrak kunnen worden ontzet. “De database maakt alle cruciale veiligheidsinformatie heel intuïtief inzichtelijk”, zegt Mooij. “Je voert als hulpverlener het kenteken in en alles wat je moet weten om veilig de auto te bergen komt in je beeldscherm tevoorschijn. Zoals het aantal airbags, brandstofsoort, aandrijflijn, accu’s, speciale verstevigingen enzovoort.”
Levensbelang
Het enigszins dringende verzoek van Moditech aan de truckfabrikanten komt niet uit de lucht vallen. Er verschijnen steeds meer trucks met alternatieve aandrijflijnen en brandstoffen op de weg. “Het is letterlijk van levensbelang, voor zowel slachtoffers als hulpverleners, dat glashelder is welk voertuig men voor zich heeft in het geval van een calamiteit.” Diverse fabrikanten talmen met het beschikbaar stellen van technische informatie en afbeeldingen van modellen die nog niet in de showroom staan, maar wel in aantocht zijn. “Ze vrezen dat die informatie voortijdig op straat komt. Maar wij staan er garant voor dat dit niet gebeurt”, benadrukt Mooij met klem. “We proberen fabrikanten ervan te overtuigen dat het letterlijk van levensbelang is die vitale informatie zo vroeg mogelijk aan ons te verstrekken. Dat geeft onze mensen de gelegenheid tijdig ISO-gecertificeerde tekeningen te maken en kleurcoderingen te maken. Bovendien kunnen hulpverleners tijdig de nieuwe informatie tot zich nemen en er mee trainen.”
Direct
Nu komt het meer dan eens voor dat nieuwe ‘alternatieve’ trucks pas enige tijd na de marktintroductie in het Crash Recovery System worden opgenomen. “Te laat wat ons betreft. We streven ernaar dat alle nieuwe trucks op het moment van eerste toelating op de weg direct in ons systeem zitten.”
Vrachtwagenbergers en brandweerkorpsen betalen nu op jaarbasis een vast bedrag voor een licentie die toegang geeft tot het Crash Recovery System. Daarbij hebben ze onbeperkt inzage in de kentekendatabase. Vrijwel alle brandweerkorpsen en bergers in ons land maken er gebruik van.