Verschillende fracties in het Europese Parlement vrezen dat het pakket maatregelen van de Europese Commissie om het wegtransport efficiënter, veiliger en socialer te maken, uitdraait op een mislukking.
Dat blijkt uit een brief van tien overwegend linkse Europarlementariërs, onder wie Agnes Jongerius, aan de Sloveense Eurocommissaris Violeta Bulc.
Bulc presenteert de plannen onder de noemer ‘Road Initiative’ pas eind deze maand. Er zijn inmiddels enkele voorstellen uitgelekt, die tot flinke beroering hebben geleid.
Rij- en rusttijdenregeling
Zo wil de Europese Commissie de rij- en rusttijdenregeling aanpassen. Voortaan zou het mogelijk moeten zijn drie weken achter elkaar een verkorte weekendrust van 24 uur te hebben. Ook zouden verschillende lidstaten niet meer mogen eisen dat buitenlandse chauffeurs het minimumloon moeten verdienen van het land waar ze werken.
“Als deze plannen doorgaan komen de lonen van chauffeurs verder onder druk te staan. Oost-Europese chauffeurs kunnen nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet”, stelt Agnes Jongerius van de PvdA. Dennis de Jong van de SP steekt zijn teleurstelling eveneens niet onder stoelen of banken. “Tijdens eerdere gesprekken met Eurocommissaris Bulc leek ze onder de indruk van de wantoestanden op en langs de weg. Ze zou werk maken van aanscherping van de cabotageregels en de bestrijding van brievenbusmaatschappijen. Nu wil ze de rechten verder uithollen en de cabotageregels versoepelen. Kennelijk vindt Bulc de markt belangrijker dan de mensen.” De Europese vakbond van chauffeurs spreekt in een reactie van ‘een manier om sociale dumping te legaliseren’.
Lichtpuntje
Enig lichtpuntje is dat de Europese Commissie de regels voor bijscholing (Code 95) beter wil regelen. Wanneer de Europese Commissie de plannen presenteert, zijn deze nog niet definitief. Het Europese Parlement moet de plannen daarna nog goedkeuren.