DAF heeft de techniek van de CF en XF verder gemoderniseerd. Als gevolg daarvan zijn ze tot 7 procent zuiniger geworden. Ook het interieur is aangepakt.
Het brandstofverbruik van de DAF’s is verlaagd door aanpassingen aan de MX-11 en MX-13 motoren enerzijds en aerodynamische aanpassingen anderzijds. Bovendien kan DAF de CF en XF nu ook met de nieuwe en efficiënte, geautomatiseerde TraXon versnellingsbak van ZF leveren. Verder zijn er nieuwe achterassen met snellere eindoverbrengingen op het leveringsprogramma verschenen en is de software voor de aandrijflijn herzien.
Lange intervallen
Niet van invloed op het verbruik, maar wel goed voor de veiligheid en de onderhoudskosten is de nieuwe motorrem met vermogens van 340 kW voor de MX-11 en 360 kW voor de MX-13.
Geld besparen kunnen transportondernemers bovendien door het met 100 kilo verruimde laadvermogen en de tot 200.000 kilometer opgerekte onderhoudsintervallen (!).
Opbouwvriendelijk
Opbouwers zullen plezier hebben van het nieuwe, compact uitgevoerde systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen en de opbouwvriendelijkheid van de middelzware en zware DAF’s. Tot slot bouwt DAF voort aan het Connect vlootmanagementsysteem waar de Eindhovense producent tijdens de IAA van 2016 mee in het voetlicht trad. Hiermee kunnen de trucks efficiënter ingezet worden dan ooit tevoren.
De chauffeur
Natuurlijk is DAF de chauffeur niet vergeten. Zo is de aankleding van het cabine-interieur vernieuwd, is er een nieuwe klimaatinstallatie gekomen (HVAC), kun je voor een nieuwe Exclusive Line kiezen, is de indeling van instrumentenpaneel en dashboard gewijzigd en zijn er schakelaars beschikbaar die je variabel kunt inzetten.
In het komende nummer van Truckstar, dat op 18 mei verschijnt, gaan we uitgebreid op de veranderingen in.