De kilometerheffing in België brengt 100 miljoen minder op dan verwacht. De regering rekende op 500 miljoen; dat wordt waarschijnlijk niet meer dan € 400 miljoen.
De Belgische minister van Mobiliteit, Ben Weyts, dankt dat de opbrengst onder meer tegenvalt doordat transportbedrijven sneller op Euro 6-trucks zijn overgestapt dan voorzien was. Daarnaast zouden ondernemers veel meer bestelauto’s inzetten om de tolheffing te ontlopen.
Mislukt
Eén doel van de kilometerheffing was juist om de drukte op de snelwegen te verminderen. Die opzet lijkt te mislukken. Een ander doel was geld binnen te halen voor uitbreiding en verbetering van het wegennet.
Tarieven
De Vlaamse tegenhanger van TLN, Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), vreest dat de minister per 1 juli de toltarieven verhogen zal om alsnog voldoende geld binnen te halen; óók voor schone vrachtwagens. In plaats daarvan pleit TLV er voor ook personenauto’s met tol te belasten: dat zet pas echt zoden aan de dijk voor het milieu en de doorstroming.