Enkele vrachtwagenchauffeurs uit Letland hebben afgelopen maandag en dinsdag forse boetes gekregen vanwege manipulatie met de tachografen. De boetes varieerden van 1100 tot 11.800 euro.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hield de vrachtwagens gericht aan, op basis van meldingen uit Letland. Om de fraude vast te stellen zijn de tachografen doorgelicht met speciale meetapparatuur. In totaal zijn twaalf vrachtwagens van één Letse eigenaar gecontroleerd. Eén ervan was in orde. Bij acht vrachtwagens had er manipulatie-apparatuur ingezeten maar die was verwijderd, zo gaf de ondernemer toe. De inspectie heeft van deze wagens onderdelen meegenomen voor nader onderzoek.
Op één vrachtwagen gebruikten de twee chauffeurs hun bestuurderskaart niet; eentje reed op andermans kaart (boete van 1500 euro) en de tweede reed zonder kaart (boete van 1100 euro). De chauffeurs kregen naast een boete ook een rijverbod van 45 uur opgelegd. Voor de werkgever levert het niet (correct) gebruiken van bestuurderskaarten een boete op van 4400 euro.
Van de drie gemanipuleerde vrachtwagens is er één op heterdaad betrapt. Dat betekent 8800 boete voor de ondernemer en voor de twee chauffeurs die erop zaten ieder 1500 euro boete. Voor de twee andere gemanipuleerde vrachtwagens, waarbij de manipulatie pas aan het licht kwam bij het doorlichten van de vrachtauto, krijgt de ondernemer samen 8800 euro boete. Een rijverbod was hier niet meer nodig, de chauffeurs moesten noodgedwongen rusten tijdens het onderzoek.
Op manipuleren van de tachograaf staat 4400 euro boete voor het transportbedrijf. Als een chauffeur op heterdaad wordt betrapt, krijgt de ondernemer een extra boete van 4400 euro en diens chauffeur een boete van 1500 euro. De extra voorzieningen waardoor met de tachograaf gefraudeerd kon worden, moet de eigenaar er op eigen kosten uithalen.