Het overleg met de directie van AB Transport Group over het conflict rond de invoering van een vierdaagse werkweek heeft niets opgeleverd. De vakbonden gaan nu samen met de werknemers acties voorbereiden.
Het conflict draait om de financiële gevolgen die de invoering van de vierdaagse werkweek heeft voor ruim 60 chauffeurs van de veevoerdivisie (Heerenveen). Linda Slagter, onderhandelaar van CNV Vakmensen: “Ze gaan minder verdienen en moeten vaker in het weekend werken. Ze gaan ook meer gebroken diensten draaien. Gevolg is dat ze vaker – op eigen kosten – van huis weer naar hun standplaats moeten rijden. Alles bij elkaar kan het een chauffeur honderden euro’s per maand schelen.”
Lager salaris
Het nieuwe systeem is per 1 januari ingegaan en de ervaringen van de eerste weken zijn niet geruststellend, zegt FNV-onderhandelaar Hans Robijn. “De chauffeurs maken nu gemiddeld ruim 40 uur, veel minder dan de 50 tot 60 uur die ze normaal gesproken maakten. Dat betekent eind van de maand een veel lager salaris.”
Acties
De invoering van de vierdaagse werkweek laat ook de chauffeurs bij de andere vier divisies niet koud (bij AB Transport Group werken in totaal zo’n 800 mensen). “Zij zien de bui al hangen en vrezen dat ze op een later moment ook aan de beurt zijn”, aldus Robijn en Slagter. “Veel chauffeurs zijn boos en staan achter het voeren van acties. Die gaan we dus nu voorbereiden.”
Volgens de directie werkt een groot aantal chauffeurs al geruime tijd volgens het vierdagensysteem en dat tot volle tevredenheid.