Landbouwtrekkers zijn alleskunners. Op de weg rijden is dus ook geen probleem voor ze, maar zuinig zijn ze niet. Dan scoort de Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 een stuk beter.
Landbouwproducten moeten van de akker naar de plek waar ze verwerkt worden. Wat is er handiger dan een trekker voor dit traject? Een truck die ook op de akkers kan rijden. En dat is de hoogpotige Arocs AK 4×4 met zijn brede terreinbanden. Handig is verder dat hij normaal gekentekend is en dus 80 km/u mag rijden op de openbare weg en op snelwegen waar een landbouwtrekker niet komen mag.
25 procent
Uit een test van de Duitse boerenbond DLG komt bovendien naar voren dat de Benz in combinatie met een drieassige trailer gemiddeld 25 procent zuiniger is dan een boerentractor. Een ander pluspunt van de Arocs is de PTO, meldt de DLG: die haalt een rendement van 90 procent. De geteste Arocs was uitgerust met de 510 pk sterke, 12.8 liter OM 471 Euro 6-motor. Voor de opbouw tekende de gecertificeerde ombouwer Harald Bruhns. Hij zette de Arocs onder andere op ‘ondergrondvriendelijke’ banden van Terra in de maat 560/60 R 22.5 voor de vooras en 750/45 R 22.5 voor de achteras.
Allrounder
De PTO-as draait met 1.000 tpm en is verbonden met een belastingafhankelijk hydraulisch systeem. Er zijn acht algemene en vier specifieke hydraulische aansluitingen voor werktuigen, en een Isobus terminal. In combinatie met diverse koppelsystemen en een achteruitkijkcamera maakt dit alles deze bijzondere Arocs 4×4 tot een allrounder op land en weg.