Rijkswaterstaat meldt dat in 2015 bijna 11.000 keer een te hoge vrachtauto een tunnel wilde binnenrijden. Het gevolg: veel oponthoud en circa 165 miljoen euro schade.
Grote verkeerstunnels zijn met detectiesystemen beveiligd tegen te hoge voertuigen. Bij het naderen wordt de chauffeur gewaarschuwd en gelast om te rijden. Blijft hij volharden, dan gaat de tunnel op slot en moet de bewuste truck worden weggesleept. Gemiddeld gaan daar tien tot twintig minuten mee heen. Al die tijd moet het overige verkeer blijven wachten.
900 euro boete
De chauffeur van het te hoge voertuig riskeert een bekeuring van maximaal 900 euro. Toch komt dit soort incidenten veel voor: alleen al bij de Velsertunnel was het in 2015 ruim 8.500 keer raak en ook bij de Coentunnel, Drechttunnel, Zeeburgertunnel en Swalmentunnel stond het vaak vast.
Werkelijke hoogte
Rijkswaterstaat heeft daarom samen met Transport en Logistiek Nederland een campagne op touw gezet die chauffeurs beter bewust moet maken van de werkelijke hoogte van hun truck. De campagne – op papier en in bewegend beeld – is meertalig, want bij veel stremmingen is een buitenlandse chauffeur betrokken.
Videoborden
Wat volgens Rijkswaterstaat goed werkt, zijn de videoborden bij de Velsertunnel. Hierop wordt de te hoge truck getoond, zodat de chauffeur wel begrijpen móét dat het om hem gaat. Rijkswaterstaat wil zulke borden ook bij andere tunnels neerzetten.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht