Ondanks de opkomst van Oost-Europese economieën zijn de loonverschillen tussen West- en Oost-Europese chauffeurs nog steeds erg groot. Belgische chauffeurs zijn de duurste.
Een Belgische chauffeur kost zijn baas bijna vijf keer zoveel aan loon en andere lasten als een Bulgaarse chauffeur. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het Comité National Routier, een denktank in het Franse wegvervoer. Nederlandse chauffeurs werden in dit onderzoek niet meegenomen, maar voor hen geldt vrijwel hetzelfde: ze zijn waarschijnlijk een fractie goedkoper dan hun Belgische collega’s, dus ook aanzienlijk duurder dan Bulgaarse chauffeurs.
Het Comité National Routier onderzocht alle looncomponenten van een gemiddelde chauffeur in zestien landen van de Europese Unie. De Belgische chauffeur kost inclusief alle lasten voor de werkgever 55.180 euro per jaar. Zijn Bulgaarse collega is voor werkgevers financieel gezien veel interessanter: die kost hen inclusief alle lasten slechts 15.859 euro per jaar.
Behalve de Bulgaren zijn ook de Roemenen, Litouwers, Hongaren en Polen erg goedkoop. Een Poolse chauffeur kost de werkgever 19.813 euro per jaar. Bij de dure chauffeurs staan ook de Italianen en Luxemburgers bovenin de lijst, daarna volgen de Fransen en de Duitsers.
Positief nieuws
Positief nieuws is dat de Inspectie van het ministerie van Leefomgeving en Milieu forse boetes heeft uitgedeeld aan bedrijven die via schijnconstructies buitenlandse chauffeurs in dienst hebben. Verder boekt vakbond FNV steeds vaker resultaat als hij rechtszaken aanspant tegen bedrijven die op illegale manier buitenlandse chauffeurs in dienst hebben.