De Merwedebrug bij Gorinchem gaat op 9 december weer open voor vrachtverkeer. Wel gaat hij ‘s nachts nog enkele malen dicht voor onderhoud.
De brug in de A27 ging op 11 oktober dicht voor alle voertuigen van boven de 3.500 kilo nadat er tijdens een inspectie haarscheurtjes ontdekt waren in het staal van de zuidelijk boog. Bij nader onderzoek bleek ook de noordelijke boog zulke scheurtjes te vertonen. De oorzaak ligt waarschijnlijk in de zware belasting van de 55 jaar oude Merwedebrug.
Veel overlast
De afsluiting heeft voor veel overlast gezorgd bij truck- en buschauffeurs, want die moeten telkens omrijden via de A2 en de A16. Volgens een schatting van TLN ging het dagelijks om 18.000 voertuigen. Daarnaast hadden nogal wat bedrijven uit de omgeving er veel hinder van doordat klanten wegbleven.
Groot onderhoud
Na de ontdekking van de scheurtjes heeft Rijkswaterstaat het geplande groot onderhoud naar voren gehaald. De afgelopen periode is de draagconstructie met stalen platen versterkt. Deze klus is nu bijna geklaard. Het onderhoud is daarmee nog niet voltooid, maar zwaar verkeer mag dan wel weer over de brug rijden.
Actieplan bruggen
Naar aanleiding van dit probleem heeft de Tweede Kamer minister Schultz van Hagen opgeroepen om een actieplan voor de belangrijkste verkeersbruggen op te stellen. TLN vindt dat daar ook een potje met geld bij hoort waar spoedingrepen uit betaald kunnen worden. Maar volgens de minister is dat allemaal niet nodig omdat RW de bruggen nauwlettend in de gaten zou houden.