Met de aanschaf van een Volvo FMX 8×4 tridem met gestuurde naloopas en X-track haalt Hemmen Aanneming Wegenbouw een bijzonder veelzijdig transportvoertuig in huis.
Door de hydraulisch activeerbare voorwielaandrijving van Terberg Techniek is de truck ook in te zetten als 8×6. De bouwtruck is uitgerust met een 30-tons haakarm en 20 ton-meter autolaadkraan.
De Volvo FMX is multi-inzetbaar in het GWW-werk. Met een dieplader aan de vangmuil vervoert de truck kranen en graaf- en bestratingsmachines naar de bouwplaats. De Palfinger Epsilon Q200Z afzetkraan met schalengrijper is door De Poel Carrosseriebouw achter de cabine gemonteerd en wordt ingezet bij het laden en lossen van allerhande materiaal zoals puin, pallets, buizen en putten. De afzetbare container staat op een Palfinger haakarmsysteem. Het hydraulische zijbord vergemakkelijkt het laden met behulp van een heftruck of graafmachine. Tot slot is de FMX voorzien van een winterdienstuitrusting voor gladheidsbestrijding. De werking hiervan kon daags na de aflevering worden getest bij de eerste nachtvorst van het jaar.
Volvo Dynamic Steering
Qua rijcomfort zijn er de nodige voorzieningen getroffen. Zo is de FMX voorzien van de Volvo I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak en Volvo Dynamic Steering. “We hebben er met Karel von Pickartz, onze verkoopadviseur bij Nijwa, heel wat uren ingestoken om de truck te specificeren. Volvo Dynamic Steering is een echte innovatie, die ervoor zorgt dat je makkelijker kunt manoeuvreren en dat de chauffeur wordt ontlast. Toen alle specificaties duidelijk waren, heeft Nijwa ervoor gezorgd dat alle toeleveranciers hun deel konden doen. En met succes, want er is écht kwaliteit geleverd.”
X-Track
De X-Track is een modificatie die door Terberg Techniek is ontwikkeld. Met behulp van een knop op het instrumentenpaneel kan de hydraulische wielaandrijving op de vooras worden geactiveerd, zodra het terrein extra grip vereist. Het lage eigen gewicht was reden voor directeur Didier Niland om te kiezen voor deze oplossing. “De afgelopen jaren reden we met een 6×6 van een ander merk, maar we wilden meer laadvermogen en meer wendbaarheid. Het is een complete en complexe wagen geworden waar veel partijen een bijdrage aan hebben geleverd.”