Debru Hoogwerk in Ter Apelkanaal heeft twee Volvo FM bakwagens met Palfinger hoogwerker in gebruik genomen. Het bedrijf wil ze onder meer inzetten bij het werk aan hoogspanningsmasten.
De Volvo’s zijn af fabriek uitgevoerd als 8×2 bakwagens met I-Shift, luchtgeveerd triplestel, negentons vooras en een 420 pk motor. De opbouw is verzorgd door dealerbedrijf Nijwa Veendam. Die heeft op de bakwagen met 5.100 mm wielbasis een 61 meter hoogwerker gemonteerd.
De andere truck, met een wielbasis van 5.600 mm, kreeg een hoogwerker met een maximum werkhoogte van 70 meter bij een radius van 36 meter. Door de combinatie van een middelhoog chassis en een verlaagde slaapcabine blijven de bakwagens met ingevouwen hoogwerker binnen de hoogtegrens van vier meter.
Breed inzetbaar
Vanwege de aslastverdeling en de stabiliteit is voor een luchtgeveerd triplestel gekozen; een hydraulisch gestuurde voor- en naloopas zorgen voor volop wendbaarheid zonder wringen.
Volgens Patrick de Vries, directeur van Debru Hoogwerk maakt de gekozen configuratie ze breed inzetbaar. “Hiermee komt de maximale aslast op 36 ton uit. Toch blijft het GVW onder de 32 ton waardoor ze ook in Duitsland kunnen werken”, zegt hij.
Binnen 24 uur
De nieuwe Volvo’s zijn toegevoegd aan de bestaande Debru-vloot van elf voertuigen. Met hun hoogwerkers kunnen die ingezet worden bij klussen met een werkhoogte tussen de 21 en 100 meter. De Vries: “Wij zijn binnen 24 uur ter plaatse op elke werklocatie in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Vaak gaat het dan om reparaties en andere werkzaamheden aan masten voor telecommunicatie, hoogspanningsleidingen, windturbines en hoge gebouwen”.
Nijwa heeft veel moeite gedaan om de verschillende componenten zodanig te plaatsen dat er een maximum aan ruimte overbleef voor de hoogwerker. Datzelfde is gedaan om de bergruimte in de verlaagde cabines op peil te houden.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht