Met ingang van vandaag mag er geen vrachtverkeer meer over de Merwedebrug (A27). Zo hoopt Rijkswaterstaat verdere overbelasting van de brugconstructie te voorkomen.
In verband met de verbreding van de A27 werd de belastbaarheid van de 55 jaar oude Merwedebrug onderzocht. Uit de berekeningen bleek dat de stalen draagbalken van de brug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen. Daarom is vorige week al besloten dat er geen extreem zwaar verkeer meer over de brug mag rijden.
Scheurtjes
Uit het nader onderzoek naar haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug blijkt echter dat de situatie hier nog ernstiger is dan bij de noordelijke boog. Daarom heeft Rijkswaterstaat besloten met onmiddellijke ingang geen vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton meer toe te laten. De brug blijft wel normaal beschikbaar voor personen- en bestelauto’s. Vrachtverkeer moet omrijden via de A2 en A16 en wordt geïnformeerd via borden boven en langs de weg. Dit heeft aan het begin van de week tot lange files geleid doordat het verkeer aan de nieuwe situatie moest wennen. Bovendien was er slechts een rijstrook opengesteld om het vrachtverkeer zo nodig tegen te kunnen houden.
Versteviging
Op grond van de eerste onderzoeksresultaten had Rijkswaterstaat al besloten om binnen nu en twee maanden de brug aan de onderkant te verstevigen. Op dit moment wordt onderzocht of het nog eerder kan gebeuren dan gepland, want de hinder voor het verkeer en de omliggende gemeenten is groot – ook al omdat er ook geen bussen over de brug mogen.