Omrijden via Nederland om Belgische tolkosten uit te sparen, is geen tijdelijk verschijnsel. Dat blijkt uit onderzoek van de VID.
Na invoering van de tolplicht op 1 april van dit jaar werd al snel duidelijk dat veel chauffeurs er voor kozen om via Nederland te rijden als dat zinvol was, maar aanvankelijk dacht men dat dit vanzelf zou overgaan. Niet dus, constateert de VID.
Analyse
Uit een analyse over de maanden juli en augustus blijkt overduidelijk dat het vrachtverkeer bij de grensovergangen voor een deel een grensovergang verder naar het westen neemt. Bij Hazeldonk (A16) en Stein (A76) liep de hoeveelheid vrachtverkeer terug, maar bij Hapert (A67) en Ossendrecht (A4) werd het juist drukker. Of het zin heeft om een langere route door Nederland te kiezen, valt gemakkelijk uit te rekenen.
Drukker
Zeker is echter dat het in de Nederlandse grensstreek drukker is geworden. Zo is, volgens de VID, het aantal vrachtauto’s op de A58 bij Etten-Leur en Tilburg gemiddeld met bijna 8 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. Dat is aanzienlijk meer dan de landelijk gemeten stijging van circa 2 procent, aldus de VID.
Andere wegen
Wordt het grensoverschrijdend vrachtverkeer bij de vier grote snelwegovergangen bij elkaar opgeteld, dan blijkt dat er minder van dit soort bewegingen zijn. De VID vermoedt dat dit komt doordat een deel van het vrachtverkeer de snelweg verruild heeft voor provinciale wegen.