DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco moeten samen bijna 3 miljard euro boete betalen wegens verboden prijsafspraken.
En dat is een recordbedrag voor dit soort overtredingen. Volgens EU-commissaris is dat niet voor niets: ”Het is onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF, die samen negen van de tien middelgrote en zware trucks produceren in Europa, een kartel vormden in plaats van met elkaar te concurreren”, aldus de Deense commissaris Margrethe Vestager.
Contact tussen bestuurders
Naast de verboden prijsafspraken overlegden de fabrikanten ook over de kosten van nieuwe uitstootnormen of andere nieuwe technieken en hoe deze doorberekend werden aan de klant. Bestuurders uit de top van de bedrijven spraken met elkaar af en hadden veelvuldig telefonisch contact. Dit contact voert al terug tot 1997.
Boetebedragen
Het Daimler concern betaalt de hoogste boete van 1 miljard Euro. DAF mag 752 miljoen euro overschrijven en voor Volvo/Renault en Iveco komen de boetes uit op respectievelijk 670 miljoen en 494 miljoen. MAN was klokkenluider in dit proces en hoeft daardoor helemaal niets te betalen. Scania is ook onderzocht, maar dit onderzoek is nog niet afgerond en daardoor is er ook nog niets bekend over een eventuele boete.
Paccar oneens
Paccar reageerde op de uitspraak en liet weten het niet eens te zijn met de conclusies van de Europese Commissie. “Wij menen dat het uitwisselen van fabrieksprijzen geen effect heeft gehad op de verkoopprijs van trucks, zoals die tussen onafhankelijke dealers en klanten wordt onderhandeld”, verklaart het bedrijf.
Foto: de Europese truckfabrikanten zijn aangesloten bij de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association)