Bij gerichte controles in Duitsland is gebleken dat de digitale tachograaf van maar liefst 32 procent van de gecontroleerde trucks gemanipuleerd was.
Dat meldt ons Duitse zusterblad Fernfahrer in haar nieuwste uitgave. De controledienst BAG voerde afgelopen mei in het oosten van Beieren een week lang gerichte digitacho-controles uit.
Bij maar liefst 32 procent van de gecontroleerde trucks werd manipulatie vastgesteld. Het gesjoemel varieerde van magneten tot zeer geavanceerde, moeilijk op te sporen systemen die de digitacho buitenspel zetten. In totaal waren 69 trucks niet in orde.
Oost-Europese chauffeurs?
De BAG weigert echter de nationaliteiten van de trucks vrij te geven. Maar, zo beredeneert Fernfahrer, het feit dat op autobahn 3 nabij Regensburg het aandeel Duitse trucks slechts tussen de 20 en 45 procent ligt, zegt genoeg. Het is bovendien een van de belangrijkste verbindingsroutes naar Oost-Europa en de geruchten gaan al langer dat juist bij Oost-Europese trucks veel gesjoemeld wordt, aldus Fernfahrer.
Duitse chauffeurs zijn echter ook geen ‘Unschuldsengel’, schrijft men verder. Het Duitse wegtransport staat onder zeer zware druk door de oneerlijke concurrentie, iets wat veel ondernemers en chauffeurs tot overtredingen noopt.