De Lange Speciaal Transport BV uit Dordrecht verwelkomde recent de laatste twee nieuwe Scania R450-trekkers van een serie van vier.
Het gaat om R450 Topline-trekkers met een gestuurde hefbare voorloopas: LA6x2. Met de komst van de twee nieuwe R450’s met de 13 liter SCR-only motor heeft De Lange in totaal zes stuks van dit type voertuig in zijn vloot.
Identieke voertuigen
“We hebben een goede reden voor deze standaardisatie”, vertelt directeur Jan de Lange. “Wij rijden veel in ontheffing en die is vaak zo opgesteld dat je die maar voor één type voertuig kunt gebruiken. Dus als je een heel specifiek geconfigureerd voertuig neerzet, kan dat dus zelfs voor één kenteken zijn.”
De Lange: “Door nu een reeks voertuigen zo identiek mogelijk te houden, wordt het planningtechnisch en administratief gezien allemaal net even flexibeler en eenvoudiger.”
De trucks hebben een ontheffing om tot 66 ton de weg op te mogen.
Af-fabriek met gespecificeerd
De Lange zet de voertuigen vooral in voor overmaatse transporten met lading-gewichten tot 42 ton. Dat is ook de reden dat De Lange koos voor drieassers. “We hebben ook 4×2-voertuigen rijden, maar we zoeken binnen een bepaalde gewichtsrange naar een bepaald optimum om zoveel mogelijk werk met één en hetzelfde type voertuig te kunnen doen.”
De trucks zijn helemaal af fabriek geconfigureerd naar de specificaties van De Lange. Ze mogen met een treingewicht van 66 ton in ontheffing de weg op. Daarbij maakt De Lange gebruik van gewone standaard hypoidassen en een gewone Opticruise versnellingbak met een normale eindreductie.
860 liter diesel, 73 liter AdBlue
De trucks zijn verder voorzien van een brandstofvoorraad voor 860 liter in twee tanks. Dat is mogelijk vanwege de compacte afmetingen van het Scania-uitlaatsysteem én omdat de AdBluetank van 73 liter aan de binnenzijde van het frame is gemonteerd. “Die AdBlue tank wil ik zo groot mogelijk want dat tank je toch het goedkoopste thuis”, is de overweging van Jan de Lange.
Hoewel de auto’s er vaak zwaar aan moeten trekken, let De Lange zeker op de brandstofkosten. “Wat dat betreft presteert de 450 pk SCR-only motor goed bij ons. Bovendien hebben wij ook gekozen voor het Scania Active Prediction systeem: dat scheelt nog wat extra. Met lading rijden we heel veel onder begeleiding en veel op binnenwegen. Het bekende ‘binnen de lijntjes blijven’ heeft daar voor ons een héél andere betekenis dan bij gewoon wegtransport. Wij zijn vaak al blij als het überhaupt past.”
Scania-organisatie
“Dat we weer voor Scania, kiezen, heeft vooral te maken met het feit dat het dealernetwerk voor het grootste deel van de fabriek zelf is. Dat betekent dat wij Europabreed weten waarmee en vooral met wie we te maken hebben. Overigens is het vooral bedoeld als backup. Want als wij in ons werk iets niet kunnen hebben, is het wel stilstand onderweg. Wat dat betreft blijken de Scania’s zeer betrouwbaar.”