14 juni | 10:08

Trollytrucks als echt alternatief?

Creativiteit alom bij truckfabrikanten en overheden als het gaat om het terugdringen van de CO2-uitstoot van het transport. Kan de trollytruck een alternatief zijn?

In de herfst van 2015 leerden we bij Scania dat de verbrandingsmotor het probleem niet is. Die motor is nu zo volwassen en schoon, dat de enige ‘vervuiling’ die resteert, het broeikasgas CO2 is. Met alternatieve brandstoffen kan de CO2-uitstoot flink naar beneden.

Elektriciteit uit bovenleiding

Maar Scania en Mercedes-Benz experimenteren ook met andere aandrijfmogelijkheden, zoals elektriciteit uit een bovenleiding en elektrisch aangedreven trucks.

Sterker nog, deze maand gaan in Zweden en in California elektrische trucks de weg op. Want ook het Duitse Siemens ziet voordelen in elektrisch vervoer. De Duitsers zeggen dat stroom goedkoper is dan diesel en de techniek voor elektrische trucks komt zo van de plank. 

In 2013 werd uitgebreid getest op een twee kilometer lang testtraject even buiten Berlijn. Die proef verliep zo succesvol dat in Zweden en Californiëtrajecten op de openbare weg worden geopend. 

Trollytrucks als echt alternatief?
De techniek is niet nieuw en werkt hartstikke goed. Mercedes-Benz en Scania testten beide hun trucks op de testbaan in de buurt van Berlijn. 

Diesel-elektrisch

De trolleytruck is een hybride (diesel-elektrisch) voertuig dat anders dan de bekende hybride trucks, altijd elektrisch rijdt. Op een gewone weg zorgt een 360 pk dieselmotor voor de aandrijving van een generator. Die levert stroom aan de elektromotor, waarmee de achteras wordt aangedreven. Dat is gunstig, aangezien de dieselmotor nagenoeg continu hetzelfde aantal omwentelingen maakt en dus binnen een beperkt toerenbereik optimaal kan worden afgesteld. 

Maar het echte voordeel boekt hij op wegen met stroomdraden boven de rechter rijbaan. De truck detecteert die automatisch, waarop boven het cabinedak twee stroomafnemers of pantografen omhoog komen. Als ze contact maken met de draden, gaat er krachtstroom lopen naar de elektromotor. De diesel stopt dan automatisch.

Trollytrucks als echt alternatief?
‘Ich bin ein Stromer!’ Dat staat in koeieletters op de trailer. 

Nooit zonder stroom

De pantografen zijn zo ontworpen, dat ze altijd contact met de bovenleiding houden binnen de breedte van de rijstrook. Moet de chauffeur uitwijken, dan wordt het contact verbroken. Geen punt: een kleine accu neemt de stroomvoorziening direct over totdat de dieselmotor automatisch gestart is en de generator weer kan aandrijven. De truck zit dus nooit zonder.

Een ander voordeel is de snelle, krachtige acceleratie. Een elektromotor heeft namelijk direct zijn maximale koppel al. Maar uiteraard zitten er ook haken en ogen aan het hele verhaal. Wie gaat bijvoorbeeld de aanleg van de bovenleiding aanleggen en betalen? 

Lees ons artikel in Truckstar 07/2016

Of de trollytruck een écht alternatief is voor de dieseltruck valt dus te bezien. In een mooi artikel op pagina 42 van Truckstar editie 07/2016 gaan we dieper in op de techniek en de voor- en nadelen van elektrisch vervoer. Bekijk ook de video hieronder. 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: 

Scania slaat nieuwe CO2-weg in

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda