DiCa Transport uit Voorhout heeft de primeur van de eerste Volvo FH16 6×4 met liftbare tandemas in Nederland.
De hefbare aangedreven tandemas werd in september 2015 door Volvo Trucks aangekondigd en komt voor DiCa Transport als geroepen.
Eigenaars Dirk en Cas Heemskerk: “We hebben direct contact opgenomen met onze verkoopadviseur bij Volvo Group Truck Center in Rijnsburg en zijn vrij snel tot een configuratie gekomen”. De broers zetten de 750 pk sterke drie-asser in voor transport van zware bouwmaterialen zoals betonplaten, heipalen, silowanden en stenen.
Zware vrachten voor de bouw, daar is deze FH16 wel tegen opgewassen.
Wendbaar
“We hebben met deze Volvo FH16 een heel productief en wendbaar voertuig: met een gelifte tandemas heeft de truck een korte wielbasis, kleine draaicirkel en meer tractie, waardoor we op bouwplaatsen en boerderijen overal kunnen komen. Het scheelt bovendien in slijtage en brandstof. Rijden we met de volle belasting, dan kunnen we het gewicht en alle pk’s goed kwijt op twee aangedreven assen.”
Met Work Remote
DiCa Transport rijdt met opleggers die ieder een verrijdbare 20 ton/meter kraan hebben. Om het aankoppelen te vergemakkelijken, is de Volvo FH16 geleverd met de Work Remote waarmee onder meer de luchtvering op afstand kan worden bediend. “Door het elektronisch geregelde luchtveringsysteem kan het chassis op oneffen terrein ook twintig cm verhoogd worden zodat we meer grondspeling hebben.”
De Work Remote komt van pas op oneven terrein.
Volvo Gold Contract
De Volvo FH16 is verder uitgevoerd met de I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak met Fuel & Economy, een Drive Deluxe en Visibility Pro-pakket. De broers hebben met het Volvo Gold onderhoudscontract het onderhoud volledig uit handen gegeven aan Volvo Group Truck Center Rijnsburg. De werkplaats heeft via een draadloze verbinding continu inzicht in de conditie van de truck. “Zo kan onderhoud nog beter preventief ingepland worden”, aldus de broers Heemskerk.
De broers Heemskerk, derde generatie chauffeurs, begonnen in 2001 met één Volvo-truck en moesten binnen een jaar een voertuig erbij kopen. Sinds 2013 hebben ze een derde chauffeur in loondienst. Al sinds het begin rijden ze Volvo: “We willen niet anders. Volvo Trucks is erg sterk in het zware segment, alles is net wat steviger uitgevoerd, maar ook qua techniek zijn ze hun tijd vooruit. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat veiligheidsopties waar Volvo Trucks al jaren mee voorop loopt, inmiddels wettelijk verplicht zijn.”
Lees ook:
Volvo: hefbare, aangedreven tandemas
Klik hier voor het nieuwsoverzicht
Klik hier voor alle Volvo-nieuws
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."