DAF Trucks heeft het jaar 2015 met een flink verlies afgesloten omdat het een groot bedrag opzij heeft gezet voor een dreigende kartelboete.
Dat meldt de NOS. DAF heeft een bedrag van 850 miljoen euro gereserveerd voor de boete. Daarom kwam men over 2015 uit op een verlies van 565 miljoen euro.
Zonder de boete-reservering zou de winst echter op 354 miljoen euro uitgekomen zijn, over een omzet van 4,4 miljard euro.
Alle truckbouwers verdacht
DAF wordt er door de Europese Commissie van verdacht mee te hebben gedaan met het maken van prijsafspraken tussen de truckfabrikanten in de periode 1997 tot 2011.
Alle Europese truck-fabrikanten zouden hieraan mee hebben gedaan om de ontwikkeling naar schonere motoren te kunnen terugverdienen.
Vier van de truckfabrikanten – DAF, Iveco, Daimler en Volvo – hebben nu bij elkaar 2,6 miljard euro gereserveerd voor de boete.
Scania heeft nog geen geld opzij gezet omdat het niet kan inschatten wat de boete zal worden. Scania zegt ook: “Het kan niet uitgesloten worden dat de Europese Commissie Scania een boete geeft”.
MAN klokkenluider
MAN zal een boete naar verwachting weten te ontlopen. MAN was namelijk klokkenluider, zo bericht de Financial Times.
Wellicht problemen voor twee fabrikanten
EU-regels stellen dat een dergelijke boete maar liefst tien procent van de wereldwijde omzet mag bedragen. De boetebedragen die nu overwogen worden zijn extreem hoog en zullen waarschijnlijk een record zijn.
Twee truckbouwers zouden hierdoor in de financiële problemen kunnen komen, zo weet de Financial Times eveneens. Welke fabrikanten dat zijn, is niet bekend gemaakt.
Lees ook:
14 jaar kartel truckfabrikanten