How low can you go? Dat was de vraag waar DAF samen met de Duitse trailerbouwer Wecon een antwoord op geeft met de TelliSys.
Truckstar reed vandaag als eerste en enige van de Nederlandse truckpers met de DAF TelliSys. De truck bestaat uit een unieke XF 440-trekker, met daarachter een zeer laag Wecon-chassis en een bijzonder hoge – 3,15 meter – Wecon container. Het voertuig is exact vier meter hoog en mag 44 ton wegen.
De schotelhoogte van de TelliSys ligt op een extreem lage 85 centimeter. In het trekker-chassis zit een knik en het achterste deel daarvan ligt lager om die schotelhoogte mogelijk te maken.
De instap is echter niet anders dan bij een gewone lowdeck-trekker en het rijdt simpelweg goed en lekker. Sterker nog, het ligt erg stabiel op de weg en vanaf achter het stuur is het alsof je in de eerste de beste Euro 6-DAF rijdt.
DAF XF 440 FTr 6×2
De DAF XF-trekker is een FTr 6×2, met een viertons sleepas en is in combinatie met de trailer, container en lading goed voor 44 ton totaalgewicht, ook al reden wij vandaag met ruim 39 ton. En het ziet er goed uit.
De truck is een prototype en er is er maar één van. Dankzij de ontwikkeling van dit concept, kon DAF echter de ontwikkeling van de Low Deck-trekker met een schotelhoogte van 91 centimeter mogelijk maken. Daar maakten we onlangs kennis mee in Spanje.
Ook al doet het garage-kenteken anders vermoeden, de TelliSys is gekeurd, heeft ook een geel kenteken en mag gewoon door heel Europa rijden.
Een knap (uitziend) staaltje trucktechniek. Het chassis van de trekker is een zogeheten ‘stepframe’; er zit een geboute knik in. De schotel ligt recht boven de trekas.
Zoveel mogelijk volume
De TelliSys is eigenlijk onderdeel van een iets uitgebreidere vraag dan ‘how low can you go?’ De vraag – in 2012 – was: hoe kun je zo veel mogelijk laadvolume en laadvermogen halen uit een intermodaal transportsysteem dat op de weg binnen de bestaande maximale afmetingen blijft. Daarmee zou namelijk de CO2-uitstoot per vervoerde kubieke meter vracht omlaag kunnen. De EU heeft wel oren naar dit soort initiatieven, en stelde een subisidie beschikbaar.
Dat subsidie-traject werd grotendeels door de universiteit van Aachen geregeld, één van de partners in het ontwerp. Trailerbouwer Wecon ontwikkelde vervolgens een laag drie-assig containerchassis en een hoge container met 3 meter binnenhoogte voor op dat chassis. Hiermee wordt de 4 meter voertuighoogte niet overschreden maar kunnen er wel drie gitterboxen op elkaar in. Ook hier werd winst geboekt aangezien de container zelf 3,15 meter hoog is.
De donkerblauwe rand aan de achterkant geeft aan hoeveel extra binnenruimte er gecreëerd is. Vergeleken met een standaard container is dat ongeveer veertig centimeter. De linkerzijkant heeft overigens zeil, zodat de container ook van de zijkant gelost en geladen kan worden, wat handig kan zijn als ie op een spoorwagon staat.
Banden van Goodyear
Van meet af aan was duidelijk dat er qua laadlengte en breedte weinig te winnen was als men binnen de bestaande voertuigmaten wilde blijven. De hoogte kon men ook niet op. De onderkant van de truck was de enige plek waar ruimte te winnen viel. Voor DAF een mooie uitdaging. DAF moest vanwege de zeer lage schotelhoogte ook om de tafel met banden-huisleverancier Goodyear. Het resultaat zijn de soepele, platte banden waar we onlangs ook in Spanje mee reden. (Zie ook Truckstar 07/2016 die deze week uitkomt).
“Hub en Wim van Doorne waren vroeger ook al bezig met slimme ideeën en aanpassingen van de bestaande techniek. De TelliSys-truck past goed in die traditie”, zegt DAF-project manager Jeroen van den Oetelaar.
Meer over het rijden, het project en de ontwikkeling van de TelliSys lees je over vier weken in Truckstar 08/2016.