Met de aflevering van de laatste twee Scania’s R410 trekkers met Topline cabine, verlengt Roelofs Transport in Wijchen zijn bijzonder goede relatie met het Zweedse merk.
De twee compleet uitgeruste voertuigen maken deel uit van een order van vier waarvan de eerste twee al in januari gingen rijden.
Scania? Ja, graag!
Roelofs Transport viert dit jaar het 25-jarig jubileum. Vanaf de start koopt eigenaar Hans Roelofs uitsluitend Scania’s waarbij de teller inmiddels op 34 voertuigen staat. “Aanvankelijk kocht ik ze vanuit mijn hart, nu ook zeer zeker omdat ik bijzonder goed te spreken ben over de organisatie achter het product en de inzet van de dealer Scania Nijmegen”, aldus Roelofs.
Verbruik en uitrusting
Roelofs Transport is Italiëspecialist bij uitstek. Zijn chauffeurs kennen het land als hun broekzak en doen er met een 165.000 kilometer per jaar een beste boodschap. “Met die kilometrage is brandstof zeker een ding. Vroeger kocht ik R500 Toplines. Dat deed ik om mijn chauffeurs te plezieren. Maar die blijken net zo lief in deze voertuigen met 410 pk te rijden. Misschien ook omdat ik ze standaard rijkelijk laat uitrusten met een Premium pakket met de dubbel DIN radio met navigatie en luxe stoel, magnetron, koffiezetapparaat, standairco en dubbel glas. Nou, een groter plezier kunnen ze mij niet doen, want het scheelt qua brandstofverbruik werkelijk een slok op een borrel”, meent Hans Roelofs uit de grond van zijn hart. Roelofs onderstreept dat met de uitdraai van de laatste week. “Ik moet er elke keer weer aan wennen, maar het staat er echt in iedere rapportage opnieuw: mijn huidige zes R410’s met SCR-only motor en twee iets oudere Toplines met de 420 pk motor rijden samen gemiddeld 25,6 liter op de honderd. Daarbij worden de Scania’s niet gespaard. Roelofs rijdt heel veel binnenwegen omdat hij relatief veel klepbeleveringen doet bij kleine klanten door heel Italië. Een ander deel van het werk bestaat uit just-in-time werk voor scheepvaartmaatschappijen waarvoor hij, onder meer, supplies naar cruiseschepen brengt.
Met zoveel kilometers is ook de veiligheid een belangrijk issue. “Advanced Emergency Braking en Lane Departure Warning is tegenwoordig standaard. Maar ik heb er ook nog Adaptive Cruise Control en een Scania Retarder op laten opzetten. Toen heb ik meteen gekozen voor de meest geavanceerde weerstandsvrije versie die uitschakelt als hij niet nodig is. Dat scheelt weer brandstof. Samen met een reparatie-onderhoudscontract heb ik het beste gereedschap dat je je kunt wensen. In aanschaf zijn er denk ik wel iets goedkopere merken. Maar als ik naar mijn TCO kijk, ben ik dik tevreden.”