Het Franse leger heeft Nederlandse chauffeurs geëvacueerd uit hun trucks die vaststonden nabij ondergelopen stukken van autoroute A10. Waaronder Arwin in ’t Veld, hij vertelt ons zijn verhaal.
In de buurt van Orléans ging het deze week helemaal mis. Na hevige regenval kwam de A10 op verschillende locaties blank te staan. Het aanwezige verkeer kwam tot stilstand, waaronder de Nederlandse chauffeur Arwin in ’t Veld van transportbedrijf Van der Mark, die we zojuist aan de telefoon hadden. (Zie ook de foto’s van Arwin onderaan dit artikel).
Stil op een hoger gelegen stuk van de A10
Arwin: “Op dinsdagochtend was ik onderweg naar het zuiden van Frankrijk en ben ik net ten noorden van Orléans stil komen te staan, op een wat hoger gelegen punt bij een viaduct. Ik was toen al een stuk ondergelopen weg doorgereden. Even verderop was weer zo’n waterzak, en daar stond het water tot boven de vangrail. Ik kon nergens meer heen.”
“Diezelfde dag, eind van de middag, werden de automobilisten geëvacueerd. Woensdag kwam eind van de middag de politie terug en werden wij als chauffeurs gevraagd, eigenlijk verplicht, om over te stappen in legervoertuigen en mee te komen. Ik heb toen nog met mijn baas gebeld en die zei: ‘luister maar gewoon naar de gendarmerie en ga maar mee.'”
“Het leger en de politie wilde ons namelijk op dat moment daar weg hebben omdat ze bang waren dat er nog meer regen zou komen, en ze ons dan helemaal niet meer konden bereiken.”
Chauffeur Arwin in ’t Veld heeft zijn truck zo moeten achterlaten op de A10.
Truck achter moeten laten
“Ik heb de truck achter moeten laten. Er was ook een andere Nederlandse chauffeur die liever niet mee wilde. Hij had namelijk een verwarmde lading. Maar ze zeiden dat ie zijn truck uit kon zetten en dat de lading een verzekeringskwestie zou worden. Hij moest gewoon op last van de politie mee.”
“Vervolgens zijn we met legertrucks door het ondergelopen stuk heen gereden dat voor ons lag, richting Orléans. Bij de Aire de Orléans-Saran werden we afgezet om daar wat te kunnen eten. Daarna zijn we over drie hotels rond Orléans verdeeld. Ik en nog vier andere Hollanders zitten in een F1 Hotel, op kosten van Vinci Autoroute.”
“We kunnen ook op hun kosten eten bij het restaurant hiernaast. Dus we mogen niet klagen. We worden netjes behandeld, maar we krijgen geen informatie; dat moeten we allemaal zelf via het internet of collega’s allemaal horen.”
Dankbaar voor hotelkamer
“Weet je, natuurlijk is het niet leuk. Je wil liever gewoon rijden en werken. Maar het is niet anders. Eerst dachten we dat we in een sporthal zouden belanden. Dan ben je wel in de aap gelogeerd. Nu hebben we ieder een eigen hotelkamer met toilet en douche. Daar zijn we wel dankbaar voor.”
Arwin vermoedt dat hij nog wel even ‘vastzit’ en pas na het weekend weer terug naar zijn truck mag. Met een beetje geluk heeft het water zijn truck dan niet bereikt. Momenteel is de neerslag-situatie bij Parijs kritiek.
Hieronder staat een fotoverslag van Arwins evacuatie.
Trucks van het Franse leger arriveerden woensdag eind van de middag om de gestrande chauffeurs op te pikken.
Nee dit is geen foto vanuit een schip. Dit is rijdend over de ondegelopen A10 vanuit de laadbak van de legertruck.
Even een selfie vanuit de legertruck.
Deze bus staat enigszins nutteloos in het water.
Onderweg was goed te zien hoeveel water er in het gebied staat.
Aankomst bij de Aire.
Na een uur werden de chauffeurs naar verschillende hotels rond Orléans vervoerd.
Dit is een printje van de situatie. Op vier plekken staat het deel van de A10 blank waar Arwin gestrand is.
Lees ook:
Noodweer in Frankrijk: A10 Orléans dicht