In Canada begint het chauffeurstekort nijpend te worden. De vergrijzing slaat toe en strengere immigratie-wetgeving houdt sinds 2014 veel buitenlandse geïnteresseerden buiten de deur.
De statistieken liegen er niet om. Het Canadese wegtransport heeft een probleem. De gemiddelde leeftijd van de Canadese chauffeur is momenteel 47. In 2013 was dat nog 45. Bijna 30 procent van de Canadese chauffeurs valt momenteel in de leeftijdscategorie 55 en ouder. Daarmee is het één van de oudste beroepsgroepen in het land. Voor het jaar 2024 wordt een tekort van 48.000 chauffeurs verwacht.
Te weinig instroom jongere generatie
Dit alles blijkt uit cijfers van de Canadian Trucking Alliance. “Tienduizenden chauffeurs zijn hard op weg richting hun pensioen en de vrijkomende posities worden bij lange na niet opgevuld door nieuwe chauffeurs”, zegt David Bradley, voorman van de Canadian Trucking Alliance tegen de nieuwszender CTV News.
“Er zijn verschillende redenen aan te wijzen, maar veel jongere mensen zien de life-style gewoon niet zitten. Je bent niet thuis bij je vrienden voor een biertje op vrijdagavond, of een feestje. Als je een gezin hebt, mis je verjaardagen en dat soort dingen”, aldus Bradley.
Immigratie-wetgeving strenger
Een ander probleem is de immigratiewetgeving. Die werd in 2014 plots veel strenger omdat er in andere sectoren dan het wegtransport – met name de horeca – misbruik van gemaakt werd, zo legt Chris Vercauteren aan ons uit. Zij emigreerde met haar man Diego Ponnet in 2010 vanuit België naar Canada om samen als team drivers een nieuw chauffeursbestaan op te bouwen.
Met hen vertrokken in die jaren vele anderen vanuit Europa naar Canada waar transportbedrijven middels een zogeheten Labour Market Opinion (LMO) chauffeurs uit het buitenland konden aantrekken. Dat is nu voor Canadese bedrijven, in verschillende sectoren waaronder het transport, een stuk moeilijker geworden, ook al hebben verschillende bedrijven die LMO nog.
Chauffeurs beroep in verkeerde ‘skill level’
“Het probleem is dat het vak ’truck driver’ onder ‘skill level C’ valt, net als mensen die koffie schenken bij de fastfood-ketens en huishoudelijk personeel. Maar het besturen van een truck vergt wel iets meer kunde en inzicht dan het inschenken van een kop koffie en ook de salarissen liggen een stuk hoger”, zegt Chris.
“Transportorganisaties proberen nu het vak truck driver in de categorie ‘skill level B’ te krijgen, waar ook elektriciens en loodgieters onder vallen om zo de immigratie weer op gang te krijgen. Kindersley Transport, waar wij voor hebben gereden, is haar LMO verloren en neemt vooralsnog geen chauffeurs meer aan uit het buitenland. Maar H&R Transport uit Lethbridge, Alberta bijvoorbeeld nog wel. Maar het is hoe dan ook moeilijker geworden”, aldus Chris Vercauteren tegen Truckstar vanuit Canada.
Nieuwe regering
Of er op kort termijn dingen veranderen om het huidige, en steeds nijpender wordende chauffeurstekort het hoofd te bieden, valt te bezien. Feit is wel dat Canada sinds eind 2015 een nieuwe regering heeft onder leiding van de Liberal Party met premier Justin Trudeau. Deze partij is een stuk minder rechts dan de Conservative Party die onder leiding van Stephen Harper het immigratie-beleid aanscherpte.
Wellicht wordt het daarom in de toekomst voor transportbedrijven weer makkelijker om chauffeurs uit het buitenland te halen. Maar dat lost nog niet het probleem op dat Canadese jongeren in mindere mate voor het vak kiezen.
Lees ook:
Groeiend chauffeurstekort Amerika
Zie ook de ritverslagen in Canada met Chris en Diego in Truckstar 01-2012 en Truckstar 01-2014
Klik hier voor het nieuwsoverzicht