Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz Trucks, heeft de wind in de zeilen. Het bedrijf zette een record-aantal nieuwe voertuigen af.
Daimler zette in het eerste kwartaal van 2016 in totaal 683.900 voertuigen af. Nog nooit zette Daimler zoveel nieuwe eenheden op de weg.
Daarvan waren bijna een half miljoen Mercedes personenauto’s, 496.800. De rest, 187.100, waren bussen, touringcars, bestelbusjes en 105.700 eenheden van Daimler Trucks. Dit zijn o.a. Mercedes-Benz, Western Star en Freightliner trucks.
Dit aantal van 105.700 trucks ligt echter zes procent lager dan het aantal van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Zwakke marktontwikkelingen in met name Brazilië, Turkije en Indonesië zijn daar de oorzaak van.
13 procent groei in Europa
In de EU plus Zwitserland en Noorwegen gaat het Daimler Trucks juist goed. Hier namen de verkopen met dertien procent toe. In de Verenigde Staten, Canada en Mexico – de NAFTA-regio – ligt de verkoop met 40.400 eenheden op hetzelfde niveau als hetzelfde kwartaal afgelopen jaar.
De afzet in Latijns-Amerika daalde met achttien procent. In Japan lagen de verkopen van de divisie met 12.400 eenheden op het niveau van het voorgaande jaar. In India nam de verkoop met twaalf procent toe. De joint-venture BFDA in China realiseerde met de Auman trucks een verkoopstijging van acht procent.
De omzet van de divisie bedroeg 8,2 miljard euro, iets onder de 8,4 miljard van hetzelfde kwartaal in 2015.
‘Daimler vaart een succesvolle koers’
“Daimler vaart een succesvolle koers. Onze afzetgroei laat duidelijk zien, dat we de juiste strategie volgen en met de juiste producten op de markt zijn.” Dat zegt Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimer AG.
In het eerste kwartaal van 2016 werkten er bij Daimler wereldwijd 285.992 mensen. Daarvan werkten er 171.025 in Duitsland en 23.839 in de VS.
Dieter Zetsche, de topman van Daimler, zegt dat zijn bedrijf een goede koers vaart en verwacht voor het gehele Daimler-concern voor 2016 een duidelijke toename van de voertuigafzet en een lichte groei van de omzet.