DAF heeft de afgelopen tijd diverse vernieuwingen doorgevoerd aan de XF, CF en LF. Hoogste tijd om daar kennis mee te maken.
Bij DAF zitten ze niet stil. Onder het motto DAF Transport Efficiency poogt men in Eindhoven het rendement van de XF, CF en LF steeds verder te verhogen. Dat gaat veel verder dan alleen brandstofbesparingen. Vanuit Eindhoven had men daarom een heel rijtje interessante trucks vol met nieuwigheden naar Vilanova in Spanje gereden voor een uitgebreide serie rij-impressies.
XF Low Deck – schotelhoogte 91 centimeter
Daar in Spanje, ten zuiden van Barcelona, voelden we als eerste een nieuwe XF 440 Low Deck-trekker aan de tand. DAF levert deze trekker nu af-fabriek met een schotelhoogte van 91 centimeter.
Dit geeft volumetransporteurs de kans om keurig binnen de vier meter te blijven en toch een trailer-binnenhoogte van ongeveer drie meter te hebben. Maak je er een LZV van dan ontstaat er een volume van 150 kubieke meter, Maar hoe laat je een truck toch nog lekker rijden met een schotel die zo laag ligt?
Nieuwe banden ontwikkeld met Good Year
DAF pakte allereerst de banden aan. Met Good Year werden speciale banden ontwikkeld die in de wangen toch nog iets meegeven. Het probleem bij low deck-trekkers was namelijk altijd het weggedrag in de bochten.
Bij een normale bandenmaat vangen de wangen een deel van de bewegingen op. Plattere banden zijn stugger. Daarmee wordt een zijdelingse beweging het chassis in geholpen. Low deck-chauffeurs zijn daarom gewend om na het insturen altijd een tandje tegen te sturen om die beweging op te vangen.
Samen met nieuw ontwikkelde, en onder een hoek van 10 graden geplaatste reactiestangen, is dat probleem nu verleden tijd. Dat merkten we duidelijk op de vele Spaanse rotondes die we in- en uitstuurden. Andere problemen, zoals zoekerig weggedrag zijn ook ernstig minder geworden. Goed nieuws voor de volume-chauffeurs onder ons dus.
Het is wél voorzichtig sturen en werken met zo’n low-rider. Gelukkig kun je met één druk op een knop de hele trekker twaalf centimeter oppompen voor iets meer bodemvrijheid en meer ruimte tussen kopschot en tranenplaat.
CF 310 als drie-asser
Daarnaast reden we met een CF 310 bakwagen met haakarm-opbouw en een zware container gevuld met grind. Deze auto heeft een dubbellucht tandemstel en zet 26 ton op de weg. Het is niet het type auto waar je een 7 liter motor bij zou verwachten.
Maar met 310 pk en de 12 speed AS-Tronic rijdt dit wonderwel goed. Met andere woorden: het is goed dat DAF de PX-7-motor nu ook koppelt aan drie-assers.
Een lichte motor in een zware truck: voor zware solo-bakwagen-toepassingen gaat dit hartstikke goed.
LF op diverse fronten verbeterd
Op het LF-front heeft DAF ook van alles te tonen. Ten eerste is de 4 cilinder PX-5-motor verfijnd en is op de LF de 12 speed AS-Tronic leverbaar achter de PX-7-motor. Andere nieuwigheden zijn verlengde chassislengtes voor volume-toepassingen die voor de Nederlandse markt niet zo belangrijk zijn, maar wel voor bijvoorbeeld de Duitsers en Polen. Daarnaast zijn spoilers vernieuwd voor een betere stroomlijn en is ook de LF als Silent-uitvoering leverbaar.
Op de Nederlandse markt schuwt men dergelijke lichtelijke volume-combinaties. In landen als Polen, Tsjechië en ook Duitsland blijkt er echter wel degelijk vraag naar te zijn, ondanks dat de Duitse mautplicht nu reeds vanaf 7,5 ton geldt.
Uiteraard valt er nog veel meer te vertellen over alle DAF-updates, maar dat lees je binnenkort uitgebreid in Truckstar.